Erik den Helige

1066 - 1520
MrB

Re: Erik den Helige

Inlägg av MrB » 20 mars 2016, 13:58

Enligt samma pressmeddelande: "Denna analys är ännu inte klar och förväntas dröja ytterligare ett år. Forskarna kan dock berätta att de har lyckats få fram DNA-information ur proverna."

Tråkigt att behöva vänta ett år till på eventuella DNA-resultat. Varför behöver det ta så långt tid? Kötid? Varför inte skicka flera prov till olika lab. runt om i världen?

MrB

Inlägg av MrB » 20 mars 2016, 14:27

Angående isotopanalyserna. Enligt radiointervjun har man jämfört Eriks förmodade ben med ben från två relativt samtida platser, då ben från Sigtuna och Varnhem. Alltså inte fler platser än så. Det skulle alltså kunna finnas gott om ben från en hel del andra platser som skulle kunna visa sig vara ännu mer lika ur en isotoprelaterad synvinkel. Hoppas att de får och tar chansen att jämföra med samtida ben från andra platser i t.ex. Östergötland, Småland, Södermanland, Västmanland och givetvis från fler platser i Västergötland och Uppland.

Personligen tycker jag att det verkar vara rimligt att Erik den helige och hans familj vistas mycket i och runt om Varnhem med tanke på att flertalet ättlingar med stor sannolikhet ligger begravda just där. Varnhem, en viktig bas för den Erikska familjen i deras försök att etablera djupa och varaktiga elitistiska band med den katolska kyrkan?

Men att gå så långt som att säga att familjen var västgötsk går nog inte givetvis. Jämför med nuvarande regent. Hans isotopvärden lär väl motsvara en typisk stockholmsk globetrotter. Men var finns den närmaste släkten? Jo där de europeiska kungligheterna bor runt om i Europa och det är ju på väldigt många olika platser det.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 20 mars 2016, 15:09

Är det så idag att vi i Sverige jämför isotoper från en individ - med isotoper från andra individer?

Tidigare använde man isotopkartor vad jag vet - eller tror mig veta :)
image.jpeg
image.jpeg (31.61 KiB) Visad 5578 gånger
Denna karta är mycket grov men den visar t.ex. att Sverige är delat "på längden" (se färgerna) när det gäller isotoper från vatten.

Inom respektive färgfält finns mindre variationer av värdet. Variationerna finns inom långsmala sträckor som ligger i huvudsak nord/syd. Jag har sökt finare kartor men knte hittat dem än.

Thomas
Historia är färskvara.

MrB

Inlägg av MrB » 20 mars 2016, 16:15

Eller rör det sig om C13- och N15-isotoper?
Man nämnde i reportaget något om insjöfisk.
När jag googlade insjöfisk och isotoper fann jag bl.a. denna sida:
http://tingotankar.blogspot.se/2008/04/ ... loger.html
Någon som vet mer om vilka isotoper det kan röra sig om i fallet Erik den helige?

MrB

Inlägg av MrB » 20 mars 2016, 17:59

"For carbon and nitrogen, δ13C and δ15N refers to the ratio 13C/12C and 15N/14N, respectively, relative to specific standards" (http://bio.uniroma2.it/palaeodiet-reconstruction/)
Kan det vara dessa mätningar som man gjort?
(En mätning i syfte att uppskatta δ13C = delta-kol-13 = kvoten mellan kol-13 och kol-12, och en annan för att uppskatta δ15N = delta-kväve-15 = kvoten mellan kväve-15 och kväve-14)

"To find these answers I have analysed the stable isotope ratios [delta]13C, [delta]15N and [delta]34S in human bone collagen. Through these stable isotopes we can not only see what the people consumed but also where their food had its origin" (urn:nbn:se:su:diva-1142).
Låter ju som om man borde ha gjort något liknande i fallet med benen från skrinet i Uppsala.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 mars 2016, 18:14

Den enda samtida källa vi har om Erik omnämner honom som västergötlands kung så sammantaget med bråket om varnhem och rivaliteten med sverkerätten vore det märkligt om han inte hade sin maktbas i Västergötland.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 mars 2016, 19:20

Vad jag förstått om Isotop-analyserna så bli man inte en kopia på omgivningens värde. Förr utgick man väl mer eller mindre från det och gjorde kartor, men nu har man väl insett att kosten påverkar rejält och att resultaten därför ser olika ut om man är en ko eller en människa. Därför jämför man nu med mänskliga kvarlevor istället. gärna från individer som kan förväntas h haft likartad kost. Det är alltså i viss mån beroende på social ställning....

Men jag kan ju ha fattat helt fel....

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 20 mars 2016, 20:09

Isotoper i vattnet där men bor kommer man inte undan. Fram till för bara några sedan var det de enda isotoper vi kunde hitta och analysera och då främst i tänderna.

Idag kan vi mäta även andra isotoper som lagrats i skelettet, där kan vi se vad man åt för typ av mat + lite till.

Det innebär att ett ammande barn skiljer sig från ett barn som slutat ammat, och att mjölktänder och normala tänder inte har samma värden, osv. Men, det innebär också att man kan se var en person vuxit upp.

Om isotoperna i EdH tänder säger att han vuxit upp i Götaland innebär det alltså från ca 7 års ålder och framåt eftersom han inte har mjölktänderna kvar - om andra istotopmätningar säger att han levt de sista 10-15 åren i Götaland får vi en bild av att han högst troligt levt från 7 års ålder i Götaland.

Säger vattenisotoperna att han levt från 7 års ålder i Sigtunatrakten blir bilden en helt annan. Vi bör alltså vara öppna för alla varianter av framtida mätningar.

Som jag skrev tidigare, vi skriver alltså historia nu. fakta är här ytterst viktigt. Klara entydiga fakta och rena klara testresultat presenterade utan värderingar, tro, förhoppningar, personlig historisk grunduppfattning eller annat. Nu, med EdH grundläggs tilltron, eller förkastandet, till denna typ av undersökningar.

Thomas
Historia är färskvara.

MrB

Inlägg av MrB » 21 mars 2016, 20:29

Någon som kortfattat kan berätta om Erik den heliges och hans hustrus förhållande till Varnhemsklostret?
Det måste ju ha varit oerhört ansträngt i alla fall under en viss tid. Om man får tro vissa källor så skänkte en fru Sigrid jord till Cisterciensorden så mycket så att klostret i Varnhem kunde grundas. Sedan lägger sig den förmodade släktingen till fru Sigrid, Erik den heliges hustru, i affären och verkar ha orsakat en hel del besvär för munkarna. Till och med så mycket besvär att flertalet av dem lämnade Sverige och sökte sig till Danmark där de grundade klostret i Vitskøl. Hur man (Erik och hans hustru) lyckades med konststycket att få de kvarvarande (eller nytillkomna) munkarna att se dem (Erik och hans hustru) som goda bidragare kan man verkligen undra. Den katolska kyrkan borde ha haft en mycket negativ bild av Erik och hans hustru i alla fall under en viss tid. Var det så att Eriks hustru hotade att ta tillbaka jorden men att den ändå blev kvar i klostrets ägor men då med Eriks hustru som jordgivare? Man måste väl ha rätt ut saker och ting, annars hade väl inte ättlingarna fått sina gravplatser där. Någon som kan berätta mer?

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 23 mars 2016, 17:05

Det handlade om Erik den helige i Vetenskapens värld, jag såg dock inte hela reportaget. Det kanske finns på SVT play?

Finns det någon samtida skrift som anger vilken titel Erik hade? Sveakung från Västergötland? :D

Skriv svar