Trälar i Skandinavien

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik

Trälar i Skandinavien

Inlägg av karlfredrik » 25 mars 2016, 15:11

Jag känner till referenserna i de isländska sagorna, runstenarna och fynden av länkar/handbojor på Gotland.
Men jag hittar ingenting som tyder på någon större import av utländska arbetsslavar. Några utländska slavinnor importerades enligt sagorna, men ingenting nämns om slavtransporter till Skandinavien.
Någon som har info?

Carl Thomas

Re: Trälar i Skandinavien

Inlägg av Carl Thomas » 25 mars 2016, 15:24

Jag har sökt eter källor om trälar men hittar ingenting. Trälar fanns - men jag börjar tro att de var rätt sällsynta.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 mars 2016, 17:59

Instämmer med föregående, åtminstone om vi talar om "importerade slavar". Kanske var det vanligare med inhemsk befolkning som på något vis hamnade i träldom.

MrB

Inlägg av MrB » 25 mars 2016, 23:42

Kanske får man använda sig av andra källor.

När fler i Sverige och andra länder har DNA-testat sig, bland annat mtDNA och Y-DNA, så kanske man kan börja skönja ett mönster som skulle kunna ha med ett slaveri under t.ex. vikingatiden att göra.

mtDNA=DNA som ärvs på mödernet.
Y-DNA=DNA som ärvs på fädernet.

Båda DNA-typer kan delar in i så kallade haplogrupper.

Själv har jag en Y-DNA haplogrupp som inte är vanlig i Sverige. Min farslinje är "äktsvensk", alla i släkten med typiskt "nordiskt" utseende (om man får säga så), men själva Y-kromosomen är som mest vanlig i Balkanländerna, Grekland och Bulgarien med omnejd. Mina absolut bästa Y-DNA-träffar finns mestadels på de brittiska öarna (eller i USA men hos de med brittiska förfäder). Några av mina brittiska "släktingar", alla med djupa brittiska rötter, menar att deras farslinjer skulle kunna komma ifrån de sydosteuropeiska hjälptrupperna som romarna använde sig av bland annat på de brittiska öarna. Kanske en vikingarajd under senare tider som slutade i att någon från de brittiska öarna med en farslinje från typ Bulgarien förslavades och hamnade i Sverige.

Min farmors pappa borde ha haft en Y-kromosom (jag har testat en kusin till min pappa) som inte heller den är vanlig i Sverige. De bästa träffarna finns återigen på de brittiska öarna (eller i USA men hos de med brittiska förfäder). Men denna gång med ett typiskt "keltiskt" ursprung. Kanske även här en infångad, förslavad britt, men denna gång med en farslinje från de brittiska öarna, som hamnat i Sverige som träl.

Så ur min ytterst snäva och högst personliga synvinkel så får jag känslan av att i alla fall några från de brittiska öarna, kanske då främst de västra delarna, kan ha varit föremål för vikingarnas slavhandel.

Obs! Det ovannämnda är givetvis endast spekulationer och ingenting annat!

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 26 mars 2016, 01:03

Varför just härstamning från trälar?

Enligt sagorna gifte många sig med utländska kvinnor. Kärlek uppstår även utomlands...

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2016, 11:01

Dessutom får man nog ha ekologiska strategier i åtanke, inte minst den så kallade sneaker male strategy.
Den går i stort ut på att när den store starke hannen har fullt upp med att hävda sin makt så passar sneakern på att besöka honan utan att den store hannen märker det. Strategin är vanlig bl.a. bland fiskar, men ocks bland människor! :-) Undersökningar har visat att åtskilliga procent av befolkningen har en annan far än de tror!

Så en ilandsmugen engelsk sjöman eller en Handelsresande från Balkan i relativt sen tid är nog en mer sannolik förklaring! :D

MrB

Inlägg av MrB » 26 mars 2016, 13:06

Kanske vi borde återgå till de mer skriftliga källorna även om de lyser med sin frånvaro.
:)

Jag kan bara tro och hoppas att när fler ha DNA-testat sig att detta kan öka vår förståelse för skeenden som:
jordbrukets spridning,
metallens spridning,
språkets spridning,
religioners spridning,
in- och utflyttningar under järnåldern och medeltid (inklusive eventuella trälar under vikingatid),
Sveriges stormaktstid, stor inflyttning till Sverige, många svenskar utomlands (borde ha satt vissa DNA-mässiga spår),
etc. etc.

Yngwe, jag förstår givetvis vad du menar, Men i detta fall stämmer det nog inte. Hittills har alla DNA-testresultat inte en enda gång varit i konflikt med de klassiska släktforskningsresultaten. Snarare tvärtom faktiskt.
Förutom mt-DNA och Y-DNA kan man också testa autosomalt DNA. De autosomala kromosomerna går i arv både på pappans och mammans sida så alla som man matchar här är man verkligen mer nära besläktade med. Inga överraskningar alls i mina fall när det gäller det rent autosomala. Tråkigt nog är väl bästa att tillägga.

Jag glömde säga att "släktskap" via mtDNA eller Y-DNA kan betyda ett släktskap många hundratals till och med många tusentals år tillbaka i tiden. Då DNA-muterar kan man beräkna ungefär tiden för när två olika morslinjer (mtDNA) eller farslinjer (Y-DNA) separerade.

De närmaste Y-DNA "släktingarna" som jag kan finna, både när det gäller min egen linje och min farmors fars linje ligger beräkningsmässigt så långt tillbaka att det inte kan röra sig om nära "snedsprång" i modern tid, förmodligen inte heller i genealogisk tid (svenska släktforskningskällor brukar ha relativt god täckning från någon gång under 1600 i de flesta fall) så en rimlig gissning är att grenarna separerade någon gång före alltså före eller medeltid. Kanske till och med långt före.

Så om ni har möjlighet, testa era autosomala kromosomer och hitta de verkliga närmaste släktingarna, testa era mitokondriella kromosomer och hitta både nära och avlägsna mödernelinjesläktingar, testa era Y-kromosomer (om ni har några det vill säga) och hitta både nära och avlägsna fädernelinjesläktingar.

Förresten, för att återgå lite mer till ämnet direkt, vilka skriftliga källor nämns i Dick Harrisons slaveriböcker när det gäller skandinavisk träldom?

Kanske boken "A Brief History Of Slavery" kan ge några tips?

Då trälar nämns i våra landskapslagar och i vissa medeltidsbrev så får man väl förutsätta att det funnits några.

Personligen har jag svårt att tro att de var nära besläktade eller från samma område. Jag inbillar mig att om man ska förslava någon som är det väl känslomässigt betydligt lättare att göra detta ju mindre man har gemensamt rent språkligt, kulturellt, religiöst, kanske till och med genetiskt. Eller?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2016, 13:53

Lite OT, men hur i hela friden har du fått tillgång till DNA från dina medeltida förfäder? Eller menar du att du har kartlagt så brett och testat alla nu levande avkomlingar för att se att ni har en gemensam anfader ända sen medeltiden? Står B i Mr B för Bure???

Skriv svar