Erik den Helige

1066 - 1520
Valdemar

Re: Erik den Helige

Inlägg av Valdemar » 29 mars 2016, 23:13

Anders

Så då tror du att Västgötarna under stora delar av perioden 500-1000 e kr stod under Svearnas beskydd? I så fall har du mer på fötterna än någon annan historiker.

Arkeologiskt, ortnamnsmässigt och jurdiskt (härad/kind) är landskapet mer Danskt än Svenskt under perioden (om du menar Mälardalen som Ur- Sverige)

Min gissning för Västergötland är:

1. Helt självständigt - majoriteten av tiden, speciellt i början av perioden
2. En del av Danmark - stor sannolikhet i korta perioder, speciellt de västra delarna (se ex. Teng-orter)
3. En del av Sverige - stor sannolikhet i korta perioder, speciellt de östra delarna (se ex. placering av Husabyar)
4. Delat mellan Danmark och Sverige, kanske under korta perioder

Sen verkar ju Danmark varit under Svea-kungens (Erik Segersälls) kontroll under en kort period. Knut den store hade enligt egen utsago en "del av Sverige" (kanske Sigtuna?). Så det är helt naturligt att olika riken byter överhöghet. Egentligen likartat det faktum att Erik den Helige inte styr Östergötland. Han blir mördad av en dansk prins osv. På 1000-talet sätter den Västgötske Håkon Röde sin kungssten på Adelsö. På 800-talet beskriver Sparlösastenen en person som suttit i Uppsala. Var det Västgötarnas första försök till riksbildning?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 29 mars 2016, 23:41

Eloge till deltagarna!!! Även om ståndpunkterna står ganska vitt isär så är tongången god och det redovisas tydligt vad som är egna tankar och dylikt! Nu väntar vi bara på ett "ok, jag hade nog fel" för att forumet ska ha uppnått en unik status! :D

Tack allihop!

/Tinget

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 30 mars 2016, 21:39

Valdemar skrev:Så då tror du att Västgötarna under stora delar av perioden 500-1000 e kr stod under Svearnas beskydd? I så fall har du mer på fötterna än någon annan historiker.
Nja, men götarnas kungar försvinner ur sagorna under vendeltid. Jag säger inte att sagorna ger sanningen, men det bör finnas korn av sanning. Varför nämns inte en enda götakung, som inte samtidigt är svensk eller dansk kung? Jag tror, men kan inte bevisa, att det säger oss något. Kanske valde man medvetet att inte ha någon egen kung. Det var kanske bättre för de götiska stormännen att välja fritt vem (om någon) man ville ha beskydd av?

Bråvallaslaget, som enligt sagorna skedde i mitten av 700-talet, indikerar det. Svearna (med kung) och västgötarna (utan egen kung) slogs mot danerna (med kung) och östgötarna (utan egen kung). Ingen vet om slaget verkligen ägde rum, men sannolikt speglar sagan något slags verklighet.

Min tolkning är att man som kung/tronpretendent under vendeltiden försökte lägga under sig så många områden som möjligt. Var man riktigt dominant styrde man kanske större delen av nordvästra Europa. Var man svagare styrde man kanske bara Östergötland eller Tiundaland. Dock verkar titeln som sveakung av någon anledning haft en särställning, kanske för att den redan då hade Uppsala öd (eller motsvarande) kopplat till sig, kanske av religiösa skäl och kopplingen till Gamla Uppsala, etc...

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 31 mars 2016, 20:35

Jag har funderat mycket på Erik den helige …

Om man leker med tanken att teorin om att Erik Jedvardsson har brittiska rötter stämmer, uppstår med en gång en lång rad frågor. Hur kunde en andra eller tredje generationens invandrare nå den svenska tronen? Som endast var förunnat en liten samhällselit?

Enligt vissa teorier skulle han härstamma från en engelsk missionär. Skulle det här räcka för att skapa en maktbas som skulle räcka ända till toppen?

I samband med Knut den stores erövring av England flyttade mängder med skandinaver till England. Skulle man även kunna se motsatta? Dvs brittiska knektar i Knuts här som bosätter sig i Skandinavien och gör karriär här?

Som exempel kan nämnas att enligt vissa källor så deltog engelska soldater, på Knuts sida, i slaget vid Helgeå.

Finns det några belägg för engelsmän i Skandinavien, bortsett från missionärer, vid den här tiden?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 31 mars 2016, 21:38

Även om det förekom att präster var gifta i 1000- och 1100-talets Sverige, så var det väl omdiskuterat och knappt tillåtet. Det känns inte som grunden för en dynasti.

Om Erik den helige hade engelskt påbrå skulle jag snarare tro att Eriks far var barn till en engelsk kunga- eller stormansdotter, bortgift med någon västgötskt storman. Eller att Eriks far var en engelsman som slagit sig ner i Västergötland. Det finns (mycket osäkra) uppgifter på att fadern "Jedvard Bonde" var den förste svensken att bli dubbad till riddare i samband med en resa till heliga landet.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 31 mars 2016, 22:34

I själva verket vet vi ju väldigt lite om kriterierna för att bli kung. Med kyrkans intåg är det inte långsökt att anta att de gamla normerna förändrades något, eller mycket.... seden att ta en kung utifrån har ju gamla anor, kanske fanns de även på Eriks tid. Om en skandinav kunde bli kung i Ryssland så kunde väl kanske en engelsman bli kung i Sverige....

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 31 mars 2016, 22:53

Anders i Uppsala skrev:Även om det förekom att präster var gifta i 1000- och 1100-talets Sverige, så var det väl omdiskuterat och knappt tillåtet. Det känns inte som grunden för en dynasti.

Om Erik den helige hade engelskt påbrå skulle jag snarare tro att Eriks far var barn till en engelsk kunga- eller stormansdotter, bortgift med någon västgötskt storman. Eller att Eriks far var en engelsman som slagit sig ner i Västergötland. Det finns (mycket osäkra) uppgifter på att fadern "Jedvard Bonde" var den förste svensken att bli dubbad till riddare i samband med en resa till heliga landet.
Lite långsökt kanske men ...

Det sägs att den person som antas föreställa Erik den helige på väggmålningen i Eriksberg, håller i en sk liljespira, vilket i sin tur skulle vara en symbol för korsfarare. Så kanske det heliga landet finns med i bilden. (Jag har för mig jag läste det i Maja Hagermans: Spåren efter kungens män).

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 31 mars 2016, 22:55

Jag tänkte själv besöka Eriksbergs kyrka när det blir lite varmare. Jag har förgäves sökt på nätet efter bilder på kyrkans väggmålningar.

Det finns möjligtvis inte någon som sitter inne med dem?

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 1 april 2016, 06:06

Daniel K skrev:Jag tänkte själv besöka Eriksbergs kyrka när det blir lite varmare. Jag har förgäves sökt på nätet efter bilder på kyrkans väggmålningar.

Det finns möjligtvis inte någon som sitter inne med dem?
Det skulle vara väldigt uppskattat om du kunde lägga upp lite foton här i tråden efter ditt besök i kyrkan. :D

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 1 april 2016, 07:51

Bilder och tolkning presenteras i den här boken:
http://www.bokborsen.se/Hernfj%C3%A4ll- ... ft/5400932

Skriv svar