gravar i halland
Re: gravar i halland
Leif jag förstår inte vad du menar. Är förlorad information en mindre förlust bara för att det är en naturlig process som förstör den?
Förlusten är inte mindre för att den är naturlig. Men för mig känns förlust genom naturlig nedbrytning acceptabel på ett helt annat sätt än om en skogsmaskin går fram och förstår något i skogen eller en bonde djupplöjer en känd boplats. Då är förlusten bara dum och onödig.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
Jag förstår nog ungefär hur du menar, men det blir ju till syvende och sist bara en gränsdragning då ytterst få markytor är helt opåverkade av mänsklig aktivitet. Sura jordar blev ju än surare när vi började elda kol....
Angående gravar i Halland har Per Wranning precis lagt fram en avhandling som berör avvikande gravar och långhus i södra Halland :
" Kombinationen med denna sydhalländska gravläggningstradition och för södra Sverige förhållandevis ovanliga kärltyper och metallföremål, samt närvaron av tvåskeppiga långhus i sydligaste Halland är tydliga tecken på långväga, sannolikt vittförgrenade, marina kontaktnät inom Kattegatt, Samsö bält, Stora bält och den södra Östersjöregionen. Tvåskeppiga långhus är väldigt avvikande för perioden i hela Skandinavien, där treskeppiga långhus har varit den allmänt förhärskande byggtraditionen alltifrån äldre bronsålder till yngre vikingatid."
Här presenteras avhandlingen : http://svenskhistoria.se/avlagsna-konta ... arnaldern/
" Kombinationen med denna sydhalländska gravläggningstradition och för södra Sverige förhållandevis ovanliga kärltyper och metallföremål, samt närvaron av tvåskeppiga långhus i sydligaste Halland är tydliga tecken på långväga, sannolikt vittförgrenade, marina kontaktnät inom Kattegatt, Samsö bält, Stora bält och den södra Östersjöregionen. Tvåskeppiga långhus är väldigt avvikande för perioden i hela Skandinavien, där treskeppiga långhus har varit den allmänt förhärskande byggtraditionen alltifrån äldre bronsålder till yngre vikingatid."
Här presenteras avhandlingen : http://svenskhistoria.se/avlagsna-konta ... arnaldern/
Det är en bra och väl genomarbetad avhandling.

Arkeologi är kul men inte livsviktigt.