Har svårt att se syftet med en fägata på platsen.AndreasOx skrev: ↑24 april 2022, 10:37Fägator är dubbla stenmurar eller - om det var dåligt med sten - risinhägnader med stenar som underlag. Blockstorleken varierar - jag har sett meterstora block även i stenmurar jag uppfattar som gamla (pre-maskinella). Som lekman kan jag enbart skilja mellan stenmurar och raserade vallar genom att titta på om stenblocken verkar ha bildat en mur eller verkar vara ned/utrasade. Senare tids pålagring och/eller urplockning kan förvirra ordentligt. Väldigt mycket sten har krossats för olika byggen de sista 150 åren. I Höör fick en strävsam bonde tom en egen anhalt vid järnvägen där hans hopsamlade stenar hämtades för krossning.
När jag gör orienteringskartor ser jag ett otal varianter av "stenhopsamling".
Ellestadsvallen
-
Starkodder
Re: Ellestadsvallen
-
Starkodder
Re: Ellestadsvallen
Tillbaks till Ellestadsvallen idag, i kallt och ruggigt väder. Gick samma varv som förra gången. Platsen är svår att förstå, med de dubbla stenraderna, som sakta övergår i en längre österut. Dessutom väg in i väster och en slag cirkulär formation intill. Hittade en gammal tegelsten bland stenarna. Mest frågor och få svar efter besöket.