Tillnamnet ”Skötkonung”

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Carl Thomas » 22 november 2015, 16:29

Tacitus skriver så här om tillnamnet skötkonung:

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... llnamn.htm

Tacitus skriver att den äldsta uppgiften är att en kappflik kallas för Scaut - och att han som barn bars i en sådan.

I VG fanns ett begrepp som heter skötning. En handfull jord veks in i en kappflik och gavs till en person aom bevis på att han fått en skötning. En skötning innebär att personen då fick, med full förfoganderätt, ett landområde, ett gods eller en gård. Denna förfoganderätt gränsade till äganderätt - men personen ifråga hade bara förfoganderätten under sin livstid, marken kunde inte ärvas eller säljas - och efter personens död fick ägaren tillbaka förfoganderätten. En skötning kunde även vara tidsbegränsad, alltså, man kunde då en skötning på t.ex. 10 år.

Skötning kan jämföras med Uppsala Öd. Kungen förfogade över UÖ - men kunde inte sälja eller skänka bort mark eftersom äganderätten inte var hans. Kungen förfogade över UÖ och fixk ta ut räntan (vinsten) från egendomen.

Det intressanta, som jag ser det är;
1, att vår äldsta källa nämner kappflik (men i ett annat sammanhang) son orsak till tillnamnet
2; att skötning, en bit jord som läggs i en kappflik, ger förfoganderätt till marken ( enbart i VG)
3, en VG kung som kallas för skötkonung - första gemensamma kungen som styr över både VG och Mälardalen

Detta kan jag tolka att VG kungen Olof fick en skötning i form av Mälardalen (så som VG:arna såg det), därav tillnamnet.
Andra såg det kanske annorlunda. Det kan ha varit en Union, eller en peesonalunion, mellan VG och Mälardalen som gällde under en begränsad tid, eller under Olofs livstid.

Kanske kan vi förklara att Olof "avsattes" med att skötninhen upphörde efter X antal år - och att Målardalen då valde Olofs son som kung? Förklaringen att Olofs avsättning rörde religion kan alltså vara en felaktig förklaring på ett skeende som hade en naturlig förklaring. Källorna om OS är ytterst få, vi vet att han funnits, inte nör han föddes eller när han dog, vi vet att han var döpt - men inte var, osv. Några samtida källor har vi inte. Det vi vet, eller tror oss veta, är olika historikers försök att förklara hans liv.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 22 november 2015, 16:51

Från Riksarkivet... Läsvärt :)

https://sok.riksarkivet.se/SBL/Mobil/Artikel/7749

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2015, 19:21

Wurner skrev:Inte för att de andra förklaringar som framlagts inte duger men jag tycker att "Olof Skyterkonung" blir mer och mer attraktivt ju mer jag funderar och läser.
Hittade Lars Gahrns "Svitjod det stora" och Skytien, där avhandlas hur namnet Skytien användes för att beteckna Svitjod, Sveariket etc. under tidig medeltid. T.ex. skrev Adam av Bremen att nordborna var skyter.

Mina tankar går så här: Olof blir kung över götar och svear, blir senare kristnad. Bland åtminstone de kristna (t.ex. Adam av Bremen bara några år senare) beskrivs nordbor som skyter. Kring år tusen är det nog inte mycket att komma med i kristna kretsar att man är "kung över svear och götar", i t.ex. Rom smäller det nog inte särskilt högt. Kan man däremot titulera sig "kung av Skytien" eller liknande känns namnet igen och det bär med sig en hel del respekt.

Jag tycker i ljuset av ovanstående att det verkar åtminstone tänkbart att Olof i samband med kristnandet och inträdandet i den kristna gemenskapen började använda titeln "Olof Skyterkonung" i kontakter med kyrkan och/eller övriga kristna regenter.

Sen kanske alltihopa faller redan på att "sköt" eller "sceat" inte på naturligt sätt kan härledas från "skyt" eller hur det nu skrevs och uttalades kring år 1000?
Varför kallar då ingen av hans efterföljare sig för Skyterkonung? Om det haft en exklusiv klang för Olof så borde det varit samma sak för hans efterträdare, och man får då förklara varför de inte gjorde det.

Ytterligare problematisk , varför står det inte då Rex Sceat på mynten?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2015, 19:50

Sceat - Sköt med betydelse pengar saknas förvisso kanske i äldre svenska källor, men det säger nu inte så mycket med tanke på att antalet källor är oerhört få.

Enligt tidigare angiven källa.

Old russian, (Novgorod dial.) Skotj = Pengar
Polska Skot = Boskap , polskt mynt 1100 - 1300-tal
Gotiska Skatts = Mynt, pengar
Old High German Scaz = Dinarer, mynt, pengar
Old saxon Skatt = pengar, egendom
Old english Sceatt = Egendom, rikedom, myntenhet 700-tal
Old frisian Sket = pengar, förmögenhet, boskap

Att sceat i vår del av världen skulle betyda pengar eller mynt är alltså ingen högodsare, och att sceat blir sköt följer väl med samma logik som att dead är död och bread är bröd.

Om Olof var den första kungen över hela Sverige eller inte vet vi egentligen ingenting om, inte heller om han skotade segler särskilt mycket, eller om han som ensam svensk kung åberopade titeln Skytiens konung.

Däremot vet vi med ganska stor säkerhet att han var den förste kungen att slå mynt här. Det är en ganska stor grej att försöka införa någon slags valuta.

Det är väl då läge att ta fram Ockhams rakkniv?

Wurner

Inlägg av Wurner » 22 november 2015, 23:42

Yngwe skrev:
Wurner skrev:Inte för att de andra förklaringar som framlagts inte duger men jag tycker att "Olof Skyterkonung" blir mer och mer attraktivt ju mer jag funderar och läser.
Hittade Lars Gahrns "Svitjod det stora" och Skytien, där avhandlas hur namnet Skytien användes för att beteckna Svitjod, Sveariket etc. under tidig medeltid. T.ex. skrev Adam av Bremen att nordborna var skyter.

Mina tankar går så här: Olof blir kung över götar och svear, blir senare kristnad. Bland åtminstone de kristna (t.ex. Adam av Bremen bara några år senare) beskrivs nordbor som skyter. Kring år tusen är det nog inte mycket att komma med i kristna kretsar att man är "kung över svear och götar", i t.ex. Rom smäller det nog inte särskilt högt. Kan man däremot titulera sig "kung av Skytien" eller liknande känns namnet igen och det bär med sig en hel del respekt.

Jag tycker i ljuset av ovanstående att det verkar åtminstone tänkbart att Olof i samband med kristnandet och inträdandet i den kristna gemenskapen började använda titeln "Olof Skyterkonung" i kontakter med kyrkan och/eller övriga kristna regenter.

Sen kanske alltihopa faller redan på att "sköt" eller "sceat" inte på naturligt sätt kan härledas från "skyt" eller hur det nu skrevs och uttalades kring år 1000?
Varför kallar då ingen av hans efterföljare sig för Skyterkonung? Om det haft en exklusiv klang för Olof så borde det varit samma sak för hans efterträdare, och man får då förklara varför de inte gjorde det.

Ytterligare problematisk , varför står det inte då Rex Sceat på mynten?
Även om jag tycker att "Skyterkonung" är en intressant idé skulle jag inte satsa många "Sceattas" på den i ett vad ;) . Jag tycker att det är en kul hypotes som det inte skadar att klura vidare på.

Som Gahrn skriver i artikeln jag länkade var "Svitjod" (eller "Sviorum" eller vad det nu stod på mynten) i vissa fall direkt utbytbart med "Skytien" (om jag inte misstolkat), i källmaterial från samma århundrade som Olof levde i. Man kanske även kan tänka sig att Skyterkonung var en inofficiell titel, eller att det fungerade som en synonym titel i vissa kretsar.

Sen står det väl "SCEAT" på vissa mynt? Dock inte "REX SCEAT", eller? Ska inskriften på mynten översättas till "mynt"? Har någon nån källa som diskuterar mynten i lite mer detalj än t.ex. Wikipedia?

MrB

Inlägg av MrB » 22 november 2015, 23:58

Några spekulationer med utgångspunkt från vissa sk[a/o/u/å/e/i/y/ä/ö]t* SAOB-ord.
(http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)
(*=wildcard)

Ursäkta inläggets rörighet!

Skata: fågeln:
Anspelning på den svart-vita fågeldräkten, den långa stjärten, eller ett lätesliknande skratt/tal, en hoppande gångstil? :D

Skate: spetsigt, toppigt, uddigt:
Anspelning på ett utseende på kungligt föremål (hjälm), kunglig domän (gränser), kungen själv (frisyr, huvud, kropp)?

Skatt: mynt, pengar, boskap, egendom, dyrbarhet, avgift:
Själv beskattad (lydkonung, underkung)?
Tog själv ut avgift av en annan regent (överkung)?
Introducerade själv en skatt (underlag: undersåtarnas byten, jord, boskap, stadstomter [hyra från producenter], ägodelar, befrielse från militärtjänsttvång [ledung], underhållstvång av kungliga gårdar [Husabyar])?
Skänkandes kunglig egendom till kyrkan?
Introducerade själv några av de första tänkta gångbara egenproducerade mynten?
(Tror själv att jag näst mest gillar idén om skotkonung/skötkonung = skattkonung = myntkonung)

Skot(t): fartyg-/segelrelaterat:
Anspelning på något av ett av kungens egna huvudskepp?
Framgångsrik "vikingakung"?

Skott: projektil eller dylikt som skjuts:
God (eller bedrövlig) pilbågsskytt?
Eller kastades något (kula, sten, gris :D ) i någon då vanlig lek?
Användes kastmaskiner?
Kungen själv skottskadad/-dödad?
Överlevde en lång rad attacker (pilskott bet inte)?
(Enligt kungalängden i den äldre Västgötalagen var Stenkil en god skytt. Kanske kunde man ha sagt det samma om Olof? )

Skotta: överlåta jord:
Överlåtelse av jord till någon annan individ, grupp, institution (kyrkan)?
Överlåtelse av annat värdefullt (tillgångsöverskott) till annan part?

Skotta: avlägsna/undanröja material från ett ställe till ett annat:
Röjde kanaler/stigar/vägar (förbättrade framkomligheten) mellan olika centrala platser (jord, snö, sten, växtlighet)?
Röjde brukbar mark (förbättrad ekonomi)?

Skut(a): framåtskjutande fysisk entitet:
Framåtböjd gångstil?
Något båt-/fartygsrelaterad (skuta) igen?

Skåta: båtförflyttningsrelaterat:
Skicklig fartygsförare?

Sket/skit: lort, skit, smuts:
En dålig/oduglig/ömklig kung (en riktig "skitkung" :D )?
En lortig (smutsig, mindre civiliserad) kung?
IBS-drabbad (känslig tarm, intolerant, matallergiker, diarré, gaser i magen, täta toalettbesök)?

Skyt: person med band till Skytien
Koppling (inklusive rent felaktiga/rudbeckianska) mellan dåtidens "Sverige" och Skytien?

Skytt: någon som skjuter föremål:
Anspelning på pilbågsskytte (jakt, strid)?
Harpun?
Andra skjutvapen?
Kan man "skjuta" kastvapen som spjut (kasta går ju bra)?
Satsade mycket på skjutvapentillverkning?
Stor andel skyttar i sina följen?

Sköt: fisknät
Betoning på fiskerinäringen (fisk som handelsvara)?

Sköta: foga, skarva:
Byggprojekt (kyrkor, präst/-biskopsgårdar)?
(Material: metall, sten, trä, tyg?)

Sköta: ombesörja, skydda, sköta, vårda:
Fokus på militärt försvar, tar kyrkan under sina vingar?
Något med Olofs barndom eller egna barn (fostran, uppväxtförhållanden, barn-ungdomstid utomlands hos allierade)?
Eller någon storpamps barn som fick som uppfostran hos Olof?
Själv död gammal, sjuk eller svag och stort behov av omsorg?
Eller fortsatte att (försöka) regera trots sjuklighet/ålderdom (och därmed under skötsel)?
Den första regent som fick en riktigt kristen begravning (vård av död innan begravning)?

Sköta: ansvara, arbeta, förvalta, hantera, leda, syssla:
Utveckling av administration, anläggning, byggnadskonstruktion, ekonomi, företag, försvar, gård, gästgiveri, handel, hovhållning, hushållning, konsumtion, kyrka, moral, näring, odling, organisation, produktion, rätt, stad, ämbeten, jordbruk, skogsbruk, boskapsskötsel, fiske, broar, hamnar, slussar, tullar, vallar, vattenleder, vägar, tjänster, varor, metall, skinn, trä, tyg, mat, dryck, avgift, skatt, sjukvård, instrument, material, redskap, utrustning, vapen, verktyg, kultur, nöje, underhållning ... etc etc etc?

Sköte: hörn, flik av duk, kläde, mantel ELLER knä, lår, underliv:
Symbolisk lägga lite av egendomens jord i skötet vid överlåtelse (byte, gåva, försäljning)?
"Han blev konung, skulle ha varit barn och burits i skötet" enligt SBL (https://sok.riksarkivet.se/sbl)?
Församlingen, Gud, Jesus eller kyrkan att betrakta som ett sköte (Olof döpt och stöttade kyrkans="skötets" etablering/spridning)?

Skötning: stadfästelse av egendomsöverlåtelse?
(Tror nog själv att jag mest gillar denna idén.)
(Se vidare skotta, sköta, sköte ovan)

Några andra ord, kanske av intresse:
Skutell/skutill (latin: scutella): bord, fat, skål: en generös gästvänlig kung (festprisse :D )?
Sköld (latin: scutum): sköldkonung?

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 23 november 2015, 11:11

Mr B!
Tack för en mkt intressant sammanställning. Personligen fastnar jag för Sköldkonung i din sammanställning. Möjligen vill OS stila sig i glansen av scyldingarna. Om Sven Tveskägg (jag har nu skaffat svenskt tangentbord som klarar bokstaven ä) vill ha kontroll över OS områden kan OS anspela på den gamla danska kungätten scyldingarna. OS kan säga, men jag är ju både av yngling- och scyldingätt (se tidigare inägg ang OS genealogogi). Sven Tveskägg, du skall inte komma här och göra anspråk när du varken är det ena eller det andra.

Man kan även tänka sig en politisk slughet hos OS. Till sina undersåtar säger OS att "som alla vet är jag av ynglingaättan, men för att hålla nya danska kungätter på plats lyfter jag fram min bakgrund som scylding". Därför tar jag mig tillnamnet Sköld-, Sköldt-, Skötkonung. Möjligen slirar OS lite på orden för att få gillande från sina undersåtar. Till Sven Tveskägg, säger han å andra sidan, "att jag sköter om sysslorna i de aktuella områdena, inga problem, bara vi slipper bråk". Därför kallar jag mig Skötkonung!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 november 2015, 11:56

Wurner skrev:
Även om jag tycker att "Skyterkonung" är en intressant idé skulle jag inte satsa många "Sceattas" på den i ett vad ;) . Jag tycker att det är en kul hypotes som det inte skadar att klura vidare på.

Som Gahrn skriver i artikeln jag länkade var "Svitjod" (eller "Sviorum" eller vad det nu stod på mynten) i vissa fall direkt utbytbart med "Skytien" (om jag inte misstolkat), i källmaterial från samma århundrade som Olof levde i. Man kanske även kan tänka sig att Skyterkonung var en inofficiell titel, eller att det fungerade som en synonym titel i vissa kretsar.

Sen står det väl "SCEAT" på vissa mynt? Dock inte "REX SCEAT", eller? Ska inskriften på mynten översättas till "mynt"? Har någon nån källa som diskuterar mynten i lite mer detalj än t.ex. Wikipedia?

Visst kan man klura på den och försöka hitta något stöd. Men tills vidare får det nog sägas vara ett långskott som uppvisar en ljudlikhet men inte mycket mer....

Om Olofs mynt är svårt att hitta riktigt utförlig information tycker jag, men Tacitus.nu har en del information.

Wurner

Inlägg av Wurner » 23 november 2015, 13:47

Yngwe skrev: Visst kan man klura på den och försöka hitta något stöd. Men tills vidare får det nog sägas vara ett långskott som uppvisar en ljudlikhet men inte mycket mer....

Om Olofs mynt är svårt att hitta riktigt utförlig information tycker jag, men Tacitus.nu har en del information.
Det där med "ljudlikhet men inte mycket mer" tycker jag var lite orättvist, har du läst Lars Gahrns artikel som jag länkade till? Men jag håller med dig på så vis att något som helst bevis för hypotesen har jag inte stött på. Personligen tror jag på sceat=mynt. "Myntkungen" eller "Kungen på mynten", särskilt rimligt om det är ett postumt epitet. Som om någon idag frågar "vem var Gustav VI?" och får svaret "han på de gamla enkronorna."

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 november 2015, 14:00

Kanske var jag lite orättvis, eller iallafall lite hård i kanten. :D Jag har läst Gahrns artikel och har inget att invända att Skytien kan avse även vår del av världen. Men därifrån är det långt till att man här skulle använt Skytien som en titel eller ett tillnamn... det är långt...

Skriv svar