Västergötlands tidiga medeltid

1066 - 1520
Kungsune

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Kungsune » 18 januari 2018, 14:37

Västergötland var isolerat, säreget och låg i periferin i förhållande till danskarna, norrmännen och de mälardalska svearna.
Det stämmer ju inte ens om man har ett Upplandsperspektiv. Tittar man ur en Europeisk horizont ligger Västergötland i Nordens centrum med goda förbindelser och själva länken mellan svenska östersjökulturer och Kattegatt. Västergötland är tillsammans med Västergyllen i Östergötland den sista rejäla kulturbygden som möter om man reser från Danmark över Sverige i riktning mot Mälardalen. Mälardalen framstår då mer som en perifer nordisk utbygd strategiskt vänd bort från skandinaviskt maktrum men istället idealiskt mot Östersöhandel. Betänk att även Upplands kulturbyggder ligger indraget från kusten precis som Västergötlands. Ur denna horizont är det ju särskilt Mälardalen som är säreget och perifert mot Danmark och Norge. Mälardalen var inkorporerat i Östesösfärens egna kultur av plundring, handel och sjöröveri med betydligt mindre regionala aktörer över en omfattande glest bebyggd area. En ypperlig miljö för ljusskygg verksamhet som människohandel men även en svårkontrollerbar miljö för traditionella riksmakter. Att det skulle vara några särskilda avstånd mellan Västergötland-Norge, Danmark är ju kapitalt fel. Göta älv var en motorväg rakt in i Västgötabygden. Från Lödöse nådde du alla tyska, danska och norska viktiga hamnar inom ett dygn. Det fanns inte en enda hamn i Mälardalen som hade sådana kontaktytor med någon utländsk hamn. Detta pga att Uppsala och Sigtuna ligger extremt avsides.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 18 gång.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 18 januari 2018, 14:58

Skara stift var Sveriges enda stift under hela 1000-talet. Stenkyrkor från 1000-talet finns enbart i Västergötland. Visingsö ligger i Småland om det inte låg utanför landskapsindelningen som jag tidigare skrivit om.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 18 januari 2018, 17:54

För tiden före år 1000 blir allt rena spekulationer eller sagodiskussioner. Det enda vi har är uppgifter om är att kusten söder om mälarens utlopp tillhörde Svearna och att västkusten tillhörde Danerna. Inget om hur det var innanför kusterna.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 18 januari 2018, 19:10

När man som jag anser att Svear betyder "Svenskar", Svenskan man eller Svenskt område - så tillhör alla Land Svearna, både norr och söder om Mälaren, Vänern, Vättern och alla andra sjöar.

När man pekar på kusten och säger att landet tillhör Svearna - säger man alltså att landet tillhör "svenskarna".

Det fanns inget Rike på denna tid - men folket i alla Land kallade sig för någonting - jag tror att man kallade sig för Sviar på denna tid. Sviar blev senare till Svear - och Svear var ett namn man använde under ca 300 år innan det slutade användas.
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 januari 2018, 19:14

Håller med Valdemar, det är kusterna vi vet något om.

Jag skulle gissa att svearnas välde under vikingatiden omfattande Mälardalens centrala bygder samt diverse avsnitt av Östersjökusten som var i beroendeställning till svearna. Var ens perifera delar av dagens Uppland under sveakungens kontroll?

Någon gång under vikingatiden allierar sig götarna med svearna och de gemensamma kungarna blir så småningom stormän med götiskt ursprung.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 januari 2018, 19:22

Carl Thomas skrev:När man som jag anser att Svear betyder "Svenskar", Svenskan man eller Svenskt område - så tillhör alla Land Svearna, både norr och söder om Mälaren, Vänern, Vättern och alla andra sjöar.

När man pekar på kusten och säger att landet tillhör Svearna - säger man alltså att landet tillhör "svenskarna".

Det fanns inget Rike på denna tid - men folket i alla Land kallade sig för någonting - jag tror att man kallade sig för Sviar på denna tid. Sviar blev senare till Svear - och Svear var ett namn man använde under ca 300 år innan det slutade användas.
Sagorna (och andra källor?) gör ju skillnad på Svitjod och Sverige/Svearike. Sveavälde omtalas också, men det kanske är en synonym till Sverige/Svearike?

Min gissning är att Svitjod motsvarar Mälardalen och Sverige ett större område allierade med och/eller under viss kontroll av sveakungen. Om jag inte missminner mig skriver Snorre ungefär detta.

Jag misstänker att eliten under tidig medeltid kunde se sig både som götar och som svear, då de ofta hade en blandad bakgrund. Man kanske var född och uppväxt i Västergötland med ena föräldern från Västergötland och andra från Östergötland, samtidigt som man valdes till svearnas konung i dagens Uppland.

dersa

Inlägg av dersa » 18 januari 2018, 19:37

Vilka sagor eller andra källor skiljer på Svitjod och Svearike/ Sverige?? Problemet är väl att det saknas källor??

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 januari 2018, 19:57

Har för mig att Snorre skriver detta någonstans, minns inte var och i vilket sammanhang. Det nämns i Svitjods undergång Sveriges födelse av Henrik och Fredrik Lindström. Det var ca tio år sedan jag läste boken...

Ett annat (men svagare exempel är) det Hervararsagan skriver om Stenkil:

Steinkell hét ríkr maðr í Svíaríki ok kynstórr; móðir hans hét Ástríðr, dóttir Njáls Finnssonar ins skjálga af Hálogalandi, en faðir hans var Rögnvaldr inn gamli. Steinkell var fyrst jarl í Svíþjóð, en eptir dauða Eymundar konungs tóku Svíar hann til konungs. Þá gekk konungdómr ór langfeðgaætt í Svíþjóð inna fornu konunga. Steinkell var mikill höfðingi. Hann átti dóttur Eymundar konungs. Hann varð sóttdauðr í Svíþjóð nær því, er Haraldr konungr fell á Englandi. Ingi hét sonr Steinkels, er Svíar tóku til konungs næst eptir Hákon.

Engelsk översättning:

There was a great man of noble family in Sweden (Sverige) called Steinkel. His mother's name was Astrith, the daughter of Njal the son of Fin the Squinter, from Halogaland; and his father was Rögnvald the Old. Steinkel was an Earl in Sweden (Svitjod) at first, and then after the death of Emund the Old, the Swedes (svearna) elected him their King. Then the throne passed out of the line of the ancient kings of Sweden (Svitjod). Steinkel was a mighty prince. He married the daughter of King Eymund. He died in his bed in Sweden (Svitjod) about the time that King Harold fell in England. Steinkel had a son called Ingi, who became King of Sweden (står egentligen svear) after Haakon.

Svitjod verkar vara där "de gamla sveakungarnas tron" finns. Stenkil uppges vara från Sverige (och han uppges vara västgöte i Västgötalagens kungalängd). Han dog sotdöden i Svitjod, vilket skulle kunna vara till exempel i Sigtuna (bara en gissning).

Dessutom beskrivs Stenkil först vara jarl i Svitjod innan han blir svensk kung. Kan man tänka sig att Emund den gamle satte sitt syskonbarn/styvson(?) Stenkil som ett slags guvernör i Mälardalen, medan Emund styrde Sverige från Västergötland?
Senast redigerad av 3 Anders i Uppsala, redigerad totalt 18 gång.

Daler

Inlägg av Daler » 18 januari 2018, 22:04

AndreasOx skrev:Skara stift var Sveriges enda stift under hela 1000-talet. Stenkyrkor från 1000-talet finns enbart i Västergötland. Visingsö ligger i Småland om det inte låg utanför landskapsindelningen som jag tidigare skrivit om.
Enligt Wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigtuna, finns ett Sigtuna stift från och med 1060-talet. Enligt samma sida ska det ha funnits en stenkyrka i Sigtuna i slutet av 1000-talet.

Daler

Inlägg av Daler » 18 januari 2018, 22:12

dersa skrev:Vilka sagor eller andra källor skiljer på Svitjod och Svearike/ Sverige?? Problemet är väl att det saknas källor??
Rent etymologiskt så är det ju skillnad på orden även om de används synonymt emellanåt. Prefixet är ju det samma, men tjod=folk och rike=land, makt.

Skriv svar