Beowulfskvädets topografi
Re: Beowulfskvädets topografi
Tack för ett hövligt svar.
Tycker ditt resonemang är logiskt fram till den storsveonska delen.
Tycker ditt resonemang är logiskt fram till den storsveonska delen.
Du tolkar nog in mer storsweonskt än vad jag tänker. Jag ser inte sweons som ett rike utan som en regionsdefinition.
Vill inte förstöra en tråd som faktiskt är intressant just nu..
Yngwe nu ska jag vara lite fräck men ser inte Skandinavien ut som en penis med två ollon? Det västra är Norge och det östra är Sverige. Jag läser Jordanes på det viset fast han använder ju då cederkvist istället. Han kanske hade slut på fikonlöv?
Valdemar, hur ser du på Vägmundingarna och varför de anses vara en del av Skilfingasläktet?
Summan av uppgifterna i Beowulf verkar onekligen hamna där.
Summan av uppgifterna i Beowulf verkar onekligen hamna där.
Jag tror att början till statsbildningar sker under folkvandringstiden via hövdingar som deltagit i krigarföljen på kontinenten. Precis som de kristna tidiga kungarna övergick från sjöröveri till statsbildning gjordes något liknade tidigare. Skandinaviska ledare såg hur germanhövdingar skapade riken efter romarrikets fall (eller innan). Dessa riken var rörliga och varierade i storlek. De flesta byggde sitt varumärke via våld och kopplingar till förfäder som Gaut- Götarna och Yngwe Frej - Svearna. Jag tror att Götar-Svear och Daner (och Alver) är sådana protoriken. Dessa varierade i storlek och ibland var de samma enhet ( som under Vidfamne och Segersäll). De kunde också gå isär. Studera Olof Skötkonungs döttrar så ser man hur man på en generation gifter in sig i ett antal kungahus. Detta har ältats i all evighet i detta forum och för varje argument om att Götar är en grupp inom Sveonerna anser jag att det finns två emot. Tycker annars det är kul hur de traditionella teorierna kring Beowulf dammas av. Den jag saknar är den Östgötska som inte verkar ha någon champion.
Så Skiflingarna kan ha släkt och vara ingifta i stora delar av Skandinavien under perioder. En stark ätt borde ha fått in sina gener i många kungahus. Att exempelvis Beowulfs far kan vara Skifling vore inte så konstigt.
Om exempelvis Beowulf har ett nobelt Götiskt påbrå från mamma och ett nobelt påbrå från pappa, så är väl han en fin ledare för Wederas/Vagoth? Han leder inte en av de tyngsta grupperingarna men når dit när morbror och kusiner dör.
Om exempelvis Beowulf har ett nobelt Götiskt påbrå från mamma och ett nobelt påbrå från pappa, så är väl han en fin ledare för Wederas/Vagoth? Han leder inte en av de tyngsta grupperingarna men når dit när morbror och kusiner dör.
Jag kopplar inte samman wederas med Vagoth. Jag tror i sådana fall snarare att wægmundingarna är Vagot. Bara så vi förstår varann.
Möjligen, men har svårt att se riktigt cederformen i det. Du kanske får rita en bildKungsune skrev:Yngwe nu ska jag vara lite fräck men ser inte Skandinavien ut som en penis med två ollon? Det västra är Norge och det östra är Sverige. Jag läser Jordanes på det viset fast han använder ju då cederkvist istället. Han kanske hade slut på fikonlöv?
Skämt åsido, jag är med på hur du menar.
I vilket fall, om teorin bygger på att det ska vara den största floden så är ju Glomma faktiskt ännu större, kommer från en stor sjö och avståndet mellan Göta Älva och Glommas mynningar är inte särskilt långt.
Alltså, det är inte fullt så enkelt att säga det måste vara, eller ens mest troligen är, Göta älv. Redan där har man ju lagt in en del förförståelse.
Men så är det ju med alla dessa namn som Jordanes nämner, man kan gissa på ljudlikhet men det blir ju inte mycket mer än gissningar. Vissa bra, andra sämre....
Är inte wægmundingarna en ätt, härstammandes från Wægmund, som dör ut med Beowulf och Wiglaf, under förutsättning att de två sistnämnda inte hade några söner?
Så tolkar jag det i alla fall.
Om så är väl Wægmund "bara" ett namn som t.ex. Sigmund.
Ändå intressant med etymologin bakom namnet.
Wæg borde precis som nämnt betyda väg, våg (vatten).
Eller varför inte våg (vikt)?
Mund borde precis som nämnt betyda hand (skydd).
Vägvisare?
Vågvisare - styrman/kapten?
Så tolkar jag det i alla fall.
Om så är väl Wægmund "bara" ett namn som t.ex. Sigmund.
Ändå intressant med etymologin bakom namnet.
Wæg borde precis som nämnt betyda väg, våg (vatten).
Eller varför inte våg (vikt)?
Mund borde precis som nämnt betyda hand (skydd).
Vägvisare?
Vågvisare - styrman/kapten?