Gångavstånd/ridavstånd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Bäckahästen » 14 augusti 2016, 13:38

Hur långt hinner en människa teoretiskt gå/rida på en skogsstig under sommarhalvåret med ca 25 kg packning? Tid för matlagning, slå läger, riva läger mm måste räknas bort från gångtiden. Personen i fråga skall dessutom gå flera dagar i sträck, vilket påverkar hastigheten. :D

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Yngwe » 14 augusti 2016, 14:49

Med modern utrustning kan man nog räkna med att man går ca 20 km om dagen.

25 kg packning ger med vår tids utrustning god uthållighet. Den inkluderar tält, sovsäck, kök, regnkläder, ombytte och mat för minst en vecka. Men för bara 50 år sedan skulle samma utrustning ha vägt mycket mycket mer, förmodligen nästan dubbelt så mycket. Och om vi tänker oss längre tillbaka så blir det givetvis än värre. Det innebär att man får lägga mer tid på annat än att gå, inte minst om det regnar......

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Bäckahästen » 15 augusti 2016, 10:20

Tack Yngwe, :D
Är det någon som kan hur långt en ridande person hinner på en dag?

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av heimlaga » 17 april 2017, 23:33

Gamla tiders resande övernattade oftast på golvet i gårdarna längs vägen eller i utmarkslador eller i nödfall under ett tak av granris vid en eld. De släpade altså inte med sig något tält. Knappast några regnkläder.

Däremot behövde de sannolikt en liten yxa och så var extra vadmalskläder tunga att släpa på. Förmodligen behövde de också ha med sig någon läderbit att halvsula pjäxorna med.

Jag har hört berättas att folk härifrån byn gick till Vasa på en dag. Avståndet är 20 km. Med häst och kärra hann de till Vasa och tillbaka på en dag. Landsväg fanns men den motsvarade väl närmast en nutida traktorväg.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Carl Thomas » 18 april 2017, 00:51

Skall jag ta mig tre mil i bra väder och sedan stanna där kan jag göra det på en dag utan större peoblem om jag har lätt packning. Men, skall jag ta mig 30 mil kan jag inte gå tre mil om dagen i 10 dagar. Jag vår så istället 2 mil om dagen tills jag är framme.
Samma princip gäller när jag rider.

Men - kan jag byta häst varannan mil och då en utvilad höst varje gång kan jag ta mig mycket långt på kort tid.

Kalle dussin red ju en rekordsträxka på någrq få dygn när han red rill Stralaund - men jag minns inte avståndet han tog sig...

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Yngwe » 18 april 2017, 11:56

2 - 3 mil om dagen tror jag också man kan hålla över tid, iallafall så länge man har en stig i någorlunda gott skick att gå på.

Vad man hade för utrustning med sig beror givetvis helt på vart man färdas. Jag tror nog som Hemilaga beskriver att man så långt det gick försökte få tak över huvudet på gårdar eller i utmarkslador... Tälta och bo i koja var man nog mindre förjust i överlag, iallafall bondebefolkningen...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Carl Thomas » 18 april 2017, 13:09

Kalle dussin red 15 mil per dag, totalt 215 mil. 90 mil av sträckan åkte han vagn. Han sprängde flera hästar.

Det ansågs vara rekord i hans samtid och är ju som synes omtalat än idag, 300 år senare.

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av kalle_anka » 18 april 2017, 20:14

http://www.dalkarlsvagen.se

"Vandringen gick ofta på våren och var inte sällan organiserade storvandringar, där grupp efter grupp slöt upp efter vägen. Dalkarlsvägen är inte en väg utan det historiska namnet på ett system av stigar och vägar som leder från övre Dalarna ned mot Mälardalen och Stockholm. Under storvandringarna fanns spelmän med och en forbonde som körde vandrarnas säckar med kläder och mat som behövdes under vistelsen hemifrån."

1837 t.ex. så var det 6500 människor som gick till Stockholm för att arbeta.

Går ju av stapeln varannat år och då går man efter hur man gick från Dalarna till Stockholm bland alla unga sommarjobbare på 1700-1800-talet.

Startar i Orsa så går man ner till Stockholm på 11 dagar vilket man även gjorde under 1700-tal, hur pass stor skillnad det kan vara från tidigare århundraden vet jag inte men kan inte vara så pass stor skillnad tänker jag mig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Yngwe » 18 april 2017, 21:34

Det är mycket stor skillnad mellan 17- och 1800-talets vägnät och medeltidens. Läs vidare på websidan om Dalkarlsvägen så ges där en hel del information om när man började få körvägar.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gångavstånd/ridavstånd?

Inlägg av Carl Thomas » 18 april 2017, 23:47

dagsetappen är idag 25 km står det i länken. Det är långt om man går med packning, utan packning är det fortfarande en lång dagsetapp - men genomförbar även om man skall gå 11 dagsetapper i sträck.

problemet när man går långt är att man förbrukar mycket energi och den energi man förbrukar måste ersättas. Ett fenomen som uppstår är att man förbrukar mer och mer energi när man går varje dag under många dagar i sträck - detta betyder att man måste äta mer och mer ju fler dagar man vandrar. Efter 50-60 dagar måste man äta dubbelt så mycket föda som man gjorde första veckan för att orka gå samma sträcka.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar