Problemet är att om det ligger en mast på dessa ståndare så går den rakt genom seglet och du kan inte segla. Om jag minns rätt så är dessa för skeppets rå och inte masten, men jag kan minnas fel.jancro skrev: ↑4 maj 2023, 19:30De här ståndarna för fälld mast ser ut att ha plats för två master. Inte seglar man till Island utan reservmast, väl. Reservmasten/ -årorna bör ha fungerat även som ås för regnskydd. Tror inte fler än nödvändigt stod i regnet.
Kan förfarandet som visas på Gotlandsstenarna, där var man höll i en tåt för seglet, varit under inledningen av segeleran?
Togtet - ny serie på dansk TV
Re: Togtet - ny serie på dansk TV
På en bild av en replika på Klåstadsskeppet ligger rån med uppvirat segel i brösthöjd på en man som står nere i skeppet. Om detta är för högt för en reservmast faller tanken om en sådan.anganatyr skrev: ↑5 maj 2023, 17:17Problemet är att om det ligger en mast på dessa ståndare så går den rakt genom seglet och du kan inte segla. Om jag minns rätt så är dessa för skeppets rå och inte masten, men jag kan minnas fel.jancro skrev: ↑4 maj 2023, 19:30De här ståndarna för fälld mast ser ut att ha plats för två master. Inte seglar man till Island utan reservmast, väl. Reservmasten/ -årorna bör ha fungerat även som ås för regnskydd. Tror inte fler än nödvändigt stod i regnet.
Kan förfarandet som visas på Gotlandsstenarna, där var man höll i en tåt för seglet, varit under inledningen av segeleran?
Men det hindrar inte att man binder upp en åra mellan mast och akterståndare som ås för ett regnskydd under seglats.
Det räcker väl med ett snöre som ås för ett regnskydd
Javisst, men det är tungt och blött och har man stadigare saker att tillgå ..
Då gäller det bara att man gör det så besättningen kan flytta skot och hals när de slår med råseglet. Det kan vara väldigt tungt när det blåser mycket och är ullseglet dessutom dyngsurt är det inte roligt. Vi har varit tre man för att dra bak seglet för att kunna fästa skoten i hård vind och då är det ändå en rätt liten båt. Det får inte gå back i seglet när man slår för då är risken stor att masten knäcks och det vill man inte på öppet hav (särskilt inte när det blåser mycket och du börjar driva i de höga vågorna för då är det nog kört).
Dessutom vet de flesta vad som händer med en uppspänd presenning när det blåser och man vill segla när det blåser.
Dessutom vet de flesta vad som händer med en uppspänd presenning när det blåser och man vill segla när det blåser.
Tvivlar nog faktiskt på att man seglat non stop, särskilt i dåligt väder och mörker, då har man nog nöjt sig med att hålla kontroll på båten, årorna har säkert kommit till användning.
Men hur har de då kommit till tex Island? Om du inte seglar så börjar skeppet driva, vilket är oerhört farligt om det blåser och är vågor. Att använda åror på tex en vikingatida knarr (den skeppstyp som användes oftast till Island enligt sagorna och källorna) orkar man inte ro längre sträckor, utan årorna är mest för att ta sig in och ut ur tex en hamn, lägga till vid en pir/brygga eller runt ett näs i motvind etc. Det är en stor skillnad mot tex krigsskeppen som var snabba roddskepp, men som inte är särskilt lämpliga på öppet hav.
Man har givetvis seglat så länge väder och sikt tillåtit, så många har givetvis seglat hela vägen till Island non stop. Det jag menade var att när ovädret slår till har man nog haft reservförfaranden då man hellre än att kämpa med ett segel man inte ens ser kämpar med årorna för att hålla någon slags kontrollerad drift. Givetvis har detta varit mycket farligt men förmodligen ändå det bättre alternativet.
Det går inte att hålla en kontrollerad drift med åror på en knarr när det blåser mycket och är höga vågor. Det enda alternativet som finns är att fortsätta segla och reva seglen så inte masten knäcks.Yngwe skrev: ↑7 maj 2023, 10:13Man har givetvis seglat så länge väder och sikt tillåtit, så många har givetvis seglat hela vägen till Island non stop. Det jag menade var att när ovädret slår till har man nog haft reservförfaranden då man hellre än att kämpa med ett segel man inte ens ser kämpar med årorna för att hålla någon slags kontrollerad drift. Givetvis har detta varit mycket farligt men förmodligen ändå det bättre alternativet.
Her er et nyt afsnit
https://www.dr.dk/drtv/episode/togtet_- ... oed_384656
eller https://bit.ly/3LIoDOu
https://www.dr.dk/drtv/episode/togtet_- ... oed_384656
eller https://bit.ly/3LIoDOu