Mysteriet hadubarderna

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Mysteriet hadubarderna

Inlägg av Starkodder » 27 juni 2023, 18:24

Yngwe skrev:
27 juni 2023, 17:50
Starkodder skrev:
26 juni 2023, 22:56
Vet inte vad du syftar på Yngwe men är inte klar med tråden eller hadubarderna än!

Syftar på att dim metod här påminner om den jag beskrev, om än inte lika utsvävande och pompöst.

Ändå, vad hela friden knyter en rest sten till hadubarderna? Kung Ingel? En påhittad kung som fått namnet av orten Ingelstad, precis som på så många andra ställen.
Bra Yngwe, eftersom du är så säker på din sak behöver du inte följa tråden mer. Som jag skrev tidigare kommer det fler platser.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juni 2023, 18:47

Castor skrev:
27 juni 2023, 11:37
Den fornengelska benämningen är ju som bekant Heaðubeardan. Enligt Wikipedia motsvaras det av Headubarden på fornlågtyska (fornsaxiska). Varifrån kommer den fornlågtyska formen? Är namnet belagt i några andra källor än Beowulf och Widsith?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hea%C3%B0obards
Inte vad jag vet. Har inte - än - hittat någon nordisk motsvarighet. Enligt den engelska WP så tycks en del tro att hadubarderna har med langobarderna vid Elbe att göra. Men kan det stämma?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juni 2023, 19:09

Här pratar Dick Harrison om hadubarderna vid Uppåkra, den andra möjliga platsen för folket. Det börjar vid 9 minuter. Dicks ädelskånska river ordentligt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/uppakr ... ilstlmpxym

Börjar fundera på om häradsnamnet Bara har med barder att göra...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juni 2023, 19:41

Starkodder skrev:
27 juni 2023, 18:24
Yngwe skrev:
Starkodder skrev:
26 juni 2023, 22:56
Vet inte vad du syftar på Yngwe men är inte klar med tråden eller hadubarderna än!

Syftar på att dim metod här påminner om den jag beskrev, om än inte lika utsvävande och pompöst.

Ändå, vad hela friden knyter en rest sten till hadubarderna? Kung Ingel? En påhittad kung som fått namnet av orten Ingelstad, precis som på så många andra ställen.
Bra Yngwe, eftersom du är så säker på din sak behöver du inte följa tråden mer. Som jag skrev tidigare kommer det fler platser.
Jo jag behöver ju det, jag följer ju alla trådar.

Varför börja med Ingelstad? Ett ortsnamn som finns på en massa platser? På vilket sätt var den resta stenen relevant? Finns det annan koppling än att den kallas kung Ingels grav i lokala skrönor och sägner? Finns det outtalade orsaker eller är metoden just så ytlig? Varför inte Ingelstad i Konga härad, där har du både Ingel och Konga.... Det saknas liksom en massa resonemang...

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juni 2023, 19:53

Yngwe skrev:
27 juni 2023, 19:41
Starkodder skrev:
27 juni 2023, 18:24
Yngwe skrev:

Jo jag behöver ju det, jag följer ju alla trådar.

Varför börja med Ingelstad? Ett ortsnamn som finns på en massa platser? På vilket sätt var den resta stenen relevant? Finns det annan koppling än att den kallas kung Ingels grav i lokala skrönor och sägner? Finns det outtalade orsaker eller är metoden just så ytlig? Varför inte Ingelstad i Konga härad, där har du både Ingel och Konga.... Det saknas liksom en massa resonemang...
Jag betar av de olika alternativen efterhand.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juni 2023, 21:31

Kommer det då djupare argument om de följande...?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 juni 2023, 10:37

Yngwe skrev:
27 juni 2023, 21:31
Du får läsa en sammanfattning på slutet.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 juni 2023, 19:16

Yngwe skrev:
27 juni 2023, 21:31
Grundförutsättningar:

Heathobeardan med personerna fadern Frode och sonen Ingeld är omnämnda i Beowulf som ett till danerna med Hrothgar och Hrothulf fientligt inställt folk. Hrothgar, Hrothulf samt Ingeld är också omnämnda i Widsith. Dessutom i nordiska källor, och allt detta indikerar att hadubarderna är danerna närboende, men att folknamnet men inte personnamnen försvunnit ur folkminnet. Just det senare nämner också Dick.

Så om man tror att det funnits ett folk hadubarder med hövdingarna Frode och Ingeld så bör de ha funnits i närheten av danernas huvudsäte Lejre. Dick nämner Gudme eller Uppåkra som lämpliga kandidater.

I Beowulf nämns också hadubarden Withergyld som stupat i strid mot danerna. Dessutom är begreppet wicinga cynn förknippat med hadubarderna i Widsith, när de angrep danerna (Heorot). Slutligen omnämns i Beowulf en äldre krigare i hadubardernas följe som hetsar till mord. Jämför man denna händelse med nordiska källor så landar man i Starkodder, en krigare som tog tjänst hos Frode och som förmanade Ingeld.

Så dessa personer enskilt eller allt tillsammans kan användas när man funderar på var hadubarderna höll till. Första området är alltså Östra Ingelstad där en "kung" Ingel finns omnämnd. Men inte Frode eller någon annan figur i galleriet, så vitt jag vet. Så ganska tunt där.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 29 juni 2023, 19:00

Tack Starkodder för den fördjupning jag efterlyste!

Men en invändning. Att danerna då hade sitt huvudsäte i Lejre, det ät väl en ganska lös hypotes och inte alls någon säkerställd fakta. Det är väl först under medeltid som Lejre i mytiska ordalag först omtalas som huvudort med religiös prägel, och lite senare som kungarnas hemvist.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 29 juni 2023, 20:08

Frosta härad är oförklarat etymologiskt. Frode skulle kunna vara namngivaren.

Skriv svar