Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 14:13

Henric skrev:
17 februari 2026, 14:10
Kom igen, det där med den "maritima logiken" är helt cirkulärt. Där råder full maritim logik i att gutar krigar med mälardalingar över vida hav och att de reser till ett danskt kungasäte på Själlands östkust.
Det jag menar med maritim logik är inte en fri tolkning, utan historiska låsningar utanför Beowulftexten.

Hygelac identifieras av Gregorius av Tours som en kung som stupade under ett angrepp mot frankiskt område, och frankerna identifierar hans sfär i direkt anslutning till daner och friser. Friserna är en central aktör i Beowulf, och de är geografiskt grannar till Jylland – inte till Gotland.

Detta stöds dessutom av den arkeologiska verkligheten: det är i Jylland man under 400- och 500-talet bygger Kovirke och andra massiva försvarslinjer just mot sydväst, dvs mot frankisk och frisisk hotbild. Det visar att den politiska och militära kontaktzonen som kvädet beskriver faktiskt låg där.

För att placera Geatas på Gotland måste man därför förklara varför deras kung uppträder i exakt den konfliktzon som vi oberoende vet låg vid Jylland.

Det är inte cirkulärt – det är en extern korrelation mellan text och samtida historisk geografi.

Visst kan man segla från Mälaren till Gotland och vidare till Frisland men då struntar du i occam

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 14:16

förresten kungsune, helt perifert men apropå förvirring i Beowulf. Jag vill minnas att där i början i tät följd talas om västdaner, östdaner, syddaner, östdaner igen och sedan norddaner. Till synes när det handlar om samma personer. Hur kan det komma sig, tror du?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 14:19

Henric skrev:
17 februari 2026, 14:16
förresten kungsune, helt perifert men apropå förvirring i Beowulf. Jag vill minnas att där i början i tät följd talas om västdaner, östdaner, syddaner, östdaner igen och sedan norddaner. Till synes när det handlar om samma personer. Hur kan det komma sig, tror du?
Henric, det där är faktiskt ett bra exempel på hur etnonymer fungerar i Beowulf, och det visar snarare kvädets politiska struktur än någon förvirring.

När det talas om västdaner, östdaner, syddaner och norddaner syftar det inte på olika folk i etnisk mening, utan på olika regionala segment inom samma daniska maktsfär. “Daner” fungerar som ett överordnat namn, och riktningsbeteckningarna preciserar vilken gren eller region som avses i stunden.

Detta är helt parallellt med andra germanska beteckningar som austrogoter och visigoter, eller hur Jordanes listar flera understammar under ett gemensamt paraplynamn.

Det viktiga här är att detta visar att Beowulfs värld redan består av federativa aristokratiska nätverk, där samma överordnade folkbeteckning omfattar flera regionala maktcentra.

Det är alltså inte ett tecken på förvirring i texten, utan på politisk struktur.

Dessutom signalerar det Danerkungens hegemoniska ställning
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 17 gånger.

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 14:20

"Visst kan man segla från Mälaren till Gotland och vidare till Frisland men då struntar du i occam"

tanken var väl att Hygelac (och Beowulf?) seglade till sina kompisar/fränder i danaland och sedan vidare till Frisland.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 14:23

Henric skrev:
17 februari 2026, 14:20
"Visst kan man segla från Mälaren till Gotland och vidare till Frisland men då struntar du i occam"

tanken var väl att Hygelac (och Beowulf?) seglade till sina kompisar/fränder i danaland och sedan vidare till Frisland.
Nej, kvädet säger inte att Hygelac eller Beowulf tar någon omväg via danerna på väg mot friserna. Det som framgår är att geaterna själva genomför ett sjöburet angrepp mot frisernas område, och att detta ligger inom deras normala militära handlingsradie.

Detta är avgörande, eftersom friserna i kvädet inte framstår som en avlägsen expedition, utan som en direkt motpart inom samma maritima konfliktsfär. Hygelacs fall hos friserna omnämns dessutom i frankiska källor (Gregorius av Tours) som en konflikt i den nordvästeuropeiska kustzonen.

Det innebär att geaternas maktbas måste ha legat i direkt anslutning till Nordsjöns operativa nätverk. Jylland uppfyller detta exakt, medan Gotland ligger djupt inne i Östersjön och saknar direkt strategisk kontakt med Frisland.

Det är alltså inte fråga om någon omväg via danerna, utan om att geaterna själva redan befinner sig i samma maritima system som daner och friser.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 februari 2026, 14:26

Henric skrev:
17 februari 2026, 13:56
yngwe:

"Jag vet inte vem som översatt insula till halvö eller var det skulle vara relevant? Gällande Jylland?"

Läs tråden lite noggrannare då.
En fråga i anslutning är om "ealond" på västfornsaxisk dialekt inte kan betyda något annat än ö, som Gräslund hävdar, eller om han har fel. Jag har frågat förut.

"Wulfstan och Ottar så ger de att svear finns på Gotland. öland Möre och i området runt Viken ."

Var finner jag Ottar? Är du säker på att Wulfstan säger att det finns svear i Viken?

"jag antar du vet vad ett reflexivt pronomen är...."

Ja, det gör jag, hur så??
Låt mig upplysa om att "paradigm" är neutrum, inte reale.

Kan du inte bara tala om vad du själv tror om exkluderande användning av "svear"? Har det aldrig förekommit? Förekom det på 800-talet? På 1200-talet? På 1400-talet? Från din synpunkt handlar det om att precisera konspirationsteorin lite, helt enkelt. Från min synpunkt om att ju tidigare den exkluderande användningen förekommer, desto sannolikare är det att samma terminologi gällde även under Beowulftid.
La ingen vikt vid det då jag konstaterat att ölandet används som beskrivning av Jyllands norra ände i annan relevant text,med tidigare inlägg. Sen igen, kolla Florenslängden.

Inte Wulfstan utan Ottar, se här
https://www.balticsealibrary.info/texts ... there.html

Latinets "hac" motsvarande vårt "detta",

Om jag skriver, på vår gata finns flera hus. längst upp ett gult, seen finns ett rött. Det finns ett till hus, ett blått . Här är några boende, mekanikern Mats, läraren Lisa, och så Gösta som är äldst i detta hus.

Vilken färg har huset Gösta bor i och på vilket sätt är det reflexiva pronomenet avgörande för svaret?
(Ja jag vet, löjlig fråga, men...)

Är smålänning, här skiftar vi på reale när detta passar, som i apelsinet! :D

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 14:29

Nja, de olika prefixen används ju omväxlande om samma samling personer, i Beowulf.
Eftersom yngwe börjat intressera sig för språkfrågor vad gäller hur det skrivs här, varför skriver du etnonymer hela tiden och inte t.ex. folknamn?
För min del tycker jag det verkar troligare att de olika prefixen valts av verstekniska skäl, för att få till alliterationerna t.ex. Men det var bara en nyfiken fråga.

P.S. Numera måste jag ofta trycka två gånger på "skicka" innan ett meddelande kommer iväg. Är det så för er också? Det finns en del tekniska egendomligheter här, tycker jag.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 17 februari 2026, 14:31

Imponerande att du orkar Henric. För mig själv har jag döpt om detta till "Västgötska sagoforumet".
Precis som du var jag helt ointresserad av Beowulf innan jag läste Gräslunds bok och tyckte att den nog ändå kunde innehålla korn av traderad historia.
Ottar seglade från Larvik till Hedeby på 5 dagar, med Danmark på babord sida i 3 dagar. Yngwes och Kungsunes försök att få detta att stämma in i deras förutfattade meningar är "intressanta". Likaså tror jag inte Yngwes svarade på min stilla kommentar ifall svearnas är öster om Viken, var är då kvänerna?
Orkar inte kolla nu men jag gjorde väl statistik på folkslag omnämnd som alla dessa daner.
Ställ gärna arkeologiska frågor - jag är absolut ingen expert men har Googlat mycket...
Kommer på nu att jag borde svara Moneta - blir senare.

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 14:34

apelsin, paket och paraply är välkända exempel där genus har skiftat, delvis dialektalt.
Men jag har inte stött på paradigm som reale förut. Det är förvirrande när det inte framgår om man tänker sig singular eller plural.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 februari 2026, 14:36

AndreasOx skrev:
17 februari 2026, 14:31
Imponerande att du orkar Henric. För mig själv har jag döpt om detta till "Västgötska sagoforumet".
Precis som du var jag helt ointresserad av Beowulf innan jag läste Gräslunds bok och tyckte att den nog ändå kunde innehålla korn av traderad historia.
Ottar seglade från Larvik till Hedeby på 5 dagar, med Danmark på babord sida i 3 dagar. Yngwes och Kungsunes försök att få detta att stämma in i deras förutfattade meningar är "intressanta". Likaså tror jag inte Yngwes svarade på min stilla kommentar ifall svearnas är öster om Viken, var är då kvänerna?
Orkar inte kolla nu men jag gjorde väl statistik på folkslag omnämnd som alla dessa daner.
Ställ gärna arkeologiska frågor - jag är absolut ingen expert men har Googlat mycket...
Kommer på nu att jag borde svara Moneta - blir senare.
Kvänerna finns ju norr om svearna. Det innebär att det inte går att tolka det som om svearna bara finns runt Viken utan rimligen även längre norrut.

Skriv svar