500 f.Kr. - 1066
-
anganatyr
Bäckahästen skrev:anganatyr skrev:Bäckahästen skrev:Vad kan det tänkas finnas vid Jomsborg om det hittades? Hur beskrivs borgen i sagorna mm. Om jag minns rätt så hade borgen en stor hamn tex.
Så här står det i Jomsvikingasagan tidigare i tråden;
Palnatoke lät med hast resa en stor borg, som sedan vart kallad Jomsborg. En del av den stod ute i sjön. I dess inre lät han bygga en så vid hamn, att trehundra långskepp kunde alla ligga innelyckta där. Med mycken konstmässighet var allt i hamnen förfärdigat; utåt havet voro liksom portar gjorda, och uppe över inloppet välvde sig ett väldigt stenvalv; för portarna voro starka järnstängsel satta, de där innantill voro låsta med järntaggar. Ovan stenvalvet var ett ansenligt kastell byggt. I det funnos många valslungor. När borgen blivit färdig, stiftade Palnatoke lagar i samråd med de klarsyntaste männen där i Jomsborg, på det att hans härskaras kraft skulle varda än större.

Något jag reagerar på är det stora stenvalvet in till hamnen i borgen. Det passar inte in tidsmässigt tycker jag. Stenvalv hör väl mer till medeltiden och när byggandet av stenkyrkor kommer igång? Men å andra sidan finns fornborgarna som är byggda i sten, se tex Eketorps valv på Öland.
Här är två foton på det gamla valvet i Eketorp.
Här är ett foto på det nya valvet.
Är det så här du menar att stenvalvet till Jomsborgs hamn skall ha sett ut?
-
Bäckahästen
av Bäckahästen » 25 september 2015, 20:10
Ja, det är något sådant som jag tänker mig det. Fast bredare så att ett vikingatida långskepp kommer igenom.
-
Yngwe
fileoscar skrev:Det som talar emot Kamien Pomorski är ett avsnitt i Knytlingasagan där man nämner Jomsborg tillsammans med Steinborg: "Samme Høst udbød Kong Valdemar Leding, og drog til Jomsborg og til Steinborg, som ligger længere mod Østen i Vindland"
De flesta är nog överens om att Steinborg avser just Kamien Pomorski.
Låter högst sannolikt! Tack!!!
-
Bäckahästen
av Bäckahästen » 26 september 2015, 05:10
Yngwe skrev:fileoscar skrev:Det som talar emot Kamien Pomorski är ett avsnitt i Knytlingasagan där man nämner Jomsborg tillsammans med Steinborg: "Samme Høst udbød Kong Valdemar Leding, og drog til Jomsborg og til Steinborg, som ligger længere mod Østen i Vindland"
De flesta är nog överens om att Steinborg avser just Kamien Pomorski.
Låter högst sannolikt! Tack!!!
Detta inlägget missade jag igår. Det förklarar en del fileoscar.
-
Bäckahästen
av Bäckahästen » 26 september 2015, 20:13
Hur stort måste valvet vara för att ett långskepp skall ta sig igenom? Det borde vara en fördel att ha så litet valv som möjligt ur försvaraspekt. Det perfekta stället för ett sådant valv borde vara vid en smal åstump som leder till en sjö eller lagun som utgör själva hamnen.
-
Yngwe
Antingen högt nog för en mast eller brett nog för åror.....
-
Bäckahästen
av Bäckahästen » 27 september 2015, 09:12
Yngwe skrev:Antingen högt nog för en mast eller brett nog för åror.....
Om jag nu inte minns fel så är det inga problem att fälla masten på ett vikingaskepp.
-
jancro
" Om jag nu inte minns fel så är det inga problem att fälla masten på ett vikingaskepp."
Eller att fälla årorna långsides vid passage..
Man vill nog inte ha in skepp som kan komma överraskande.
Idag revar man seglen på en segelbåt innan man glider in i hamnen så att vinden inte ställer till det och man förlorar kontrollen.
-
Yngwe
Men ska man ta sig igenom en port måste man rimligen ha någon slags framdrivning. Det blir rätt tufft att driva in på uppbyggd fart medans man fäller mast eller drar in åror... inte minst när man ska ur hamnen och har begränsat med utrymme att ta fart på...
Fast jag får nog rätta mig själv....man kan givetvis staka sig genom porten....
-
Carl Thomas
av Carl Thomas » 27 september 2015, 15:14
En kätting tvärs över infarten löser väl problemet med bredd? Lätt att hissa upp från botten och lika lätt att sänka ned igen.
Thomas
Historia är färskvara.