En möjlighet är t.ex. Att ved fraktades på skepp redan under järnåldern till vissa platser. Birka kan vara en sådan plats. Säg att bönder längs Östersjökusten sålde ved till Birka? Kanske vpra första vägar byggdes för att frakta ved till platser där det var ont om ved, som till Birka och andra öar - och till städerna som började växa fram? Jarlabanke kanske hade en vedförsäljning som byggde broar för att få enklare transporter?
10.000 stammar från stora björkar bör bli ca 20.000 stockar om ca 3 meters längd. Hur många båtlaster är detta? Hur måna akeppslaster är det? Hur många vagnskador är det?
Klart är att det fraktades med båt eller skepp fram den sista biten till Birka.
Jag tror (gissar) att man först tog ved från närområdet i Mälaren - men folk har bott i närområdet i några tusen år redan - så en fråga är hur mycket vedskog det fanns när Birka började byggas - och hur mycket vedskog det fanns kvar efter 100 år nör Birka tagit över 1 miljon björkar till ved?
Återväxten blir då intressant. Fanns det ett område avsatt till ved, som var så stort, att återväxten klarade vedåtgången? Om ja, var låg då detta område? Vem ägde området? Vqr det gratis att hämta ved därifrån eller fick man köpa veden?
Ett annat alternativ är att Kungen lockade fick att bosätta sig i Birka genom att leverera gratis ved till Birka - men då är jag inne på en kunglig organisation och administration som jag inte tror fanns under denna tid...
Jag tror mer på att bönder fraktade stora mängder ved med skepp till Birka och sålde veden där. Det bör kunna vara en lönande handel - oxh vi vet ju att handel var en stor sak under järnåldern - framförallt på Birka.
En hantverkare/handelsman på Birka slapp då arbeta med veden och kunde producera saker och sälja under den rid han egentligen skulle arbeta med veden - så det bör ha varit lönande att köpa ved.
Thomas