Citat Yngwe
Min uppfattning är att den engelska översättningen av Jordanes inte imponerar, du antyder också att engelska översättningar är problematiska, är det inte så att alla översättningar är problematiska? Det gäller att förstå tillräckligt mycket för att uppfatta detaljer, och tillräckligt lite för att se det objektivt utan förutfattade meningar....
Att engelska översättningar är särskilt problematiska är inte bara min utan även klassiska institutionens lärares uppfattning. Detta beror på en tradition att fritt tolka, lägga till och dra ifrån, fem grekiska ord
blir 18 engelska. När jag kollar originaltexter finner jag att ofta ett antal ord lagt till, för nöjesläsaren har det ingen betydelse.
Tyskarna däremot har ofta med pedantisk nogranhet försökt följa texten, vilket ofta gör den något tungläst.
Sverige ligger mitt emellan, till exempel översättningen
Främling säg lakedaimons folk att här vi ligga falna som står i svenska historieböcker har anpassats för att göra det mera lättförståligt.
De skriver att alla översättningar är problematiska. Det när århundradets understatement. Själv hade jag problem med Hesiodos fragment 150, där texten möjligen kunde innehålla genetivus absolutus, som inte kunde fås med på begriplig svenska.