Men kungsune, nu verkar du ju ställa samma fråga till mig som jag ställde till dig. På ett ställe i tråden menade du att folk på västkusten kallades för svear redan under sen folkvandringstid. Sedan citerade du själv historien om svear och götar som strider på Vänerns is. Går det ihop tycker du?
Att Beowulf skulle sända hjälp till Adils över havet från Gotland för att Adils ska strida mot sina fränder i Svealand (lokaliserat i Mälardalen) ser jag inget motsägelsefullt med.
Och som jag sa, Gräslunds övergripande bild tycker jag är fullt rimlig. Svearna strider med gutarna under sent 400-tal och förra hälften av 500-talet och uppnår till sist överhöghet över Gotland mot slutet av 500-talet, fast gutarna behåller en hel del självstyre. Gräslund menar att Gotland efter 550 arkeologiskt får stark sveaprägling. Jag frågade om där finns någon konsensus kring det, men fick inget svar. Ett konkret exempel som andra än Gräslund också tar upp är att kvinnor på Gotland började begravas på lodjursfällar (fast lodjur inte finns på Gotland), liksom i Mälardalen. Det där går väl bra ihop med gutasagan. På 600-talet bygger svear och gutar TILLSAMMANS en stad/koloni i Grobina, Lettland, vilket Lindström uppehåller sig mycket vid. Säborg kallar han den själv för. Jag menade också att det verkar troligt att just Gotland hade en betydande ställning i handeln söderöver. I nån gammal källa talas om resor norrut från Weichsels mynning, och där ligger Gotland. Gotland är rikt på fornminnen: väldiga rojr från tidig bronsålder, hundratals skeppssättningar från sen bronsålder, bildstenar med mera f,o.m tidig järnålder och väldiga mängder mynt från söder, om än allra mest under vikingatid. Ser du verkligen något i Tacitus, Jordanes, Beowulf, Widsith, Wulfstan osv som talar emot den geografiska bilden eller den tidsutvecklingen? Svearna expanderade under sent 500-tal såväl norrut i Hälsingland, som söderut till Gotland, är mitt intryck av läsning i ämnet. Om svearna har stridit mot götar på Vänerns is kan det ha skett vid ungefär samma tid, eller senare. Dock knappast om folk på västkusten redan på 4-500-talet kallades för svear.
Om nu detta forum ska vara den enda acceptabla källan till insikter läste jag lite också i en tråd om Beowulfs topografi, där talades det om vita klippor längs infarten mot Heorot och byttes minnen från Möns klint. Jag har också varit vid Möns klint nån gång på 80-talet... det regnade och var kanske inte så mycket att skriva hem om. Gräslund föreslår klippor lite längre söderut, men också på Slällands ÖSTKUST. Jag har varit i Lejretrakten också, men såg inte till några klippor av landmärkeskaraktär där. Finns det? Även vid Beowulfs hemfärd talas om vit(?) klippa som landmärke och där kan man väl hålla med Gad Rausing om att Hoburg passar in?
N.B. det är inte jag som hävdar något tvärsäkert om geatas hemvist. Men jag tycker att Gräslunds teori är rimlig, att den hänger samman och att mycket talar för den.