Moneta Nova skrev: ↑16 februari 2026, 14:24
AndrasOx skrev: - "Tack. Vore mycket intressant och konstruktivt om du skrev något liknande utifrån samma faktauppgifter men med dina tolkningar."
Ursäkta att jag inte svarat tidigare, men ditt inlägg drunknade i en massa fragmentariska inlägg utan substans.
Vad jag skulle vilja sig se från dessa flitiga skapare av korta inlägg är 5-10 sidor sammanfattande artikel där man belyser alla aspekter och diskuterar sig fram till en hypotes med starka och svaga sidor, typ det jag försökt göra med Beowulf. Det är ytterst ovetenskapligt att som exempelvis med Kungsunes senaste inlägg övervältra ansvaret på en annan.
Alltför korta svar på dina tankeväckande punkter:
1.) Försök att glömma bort allt vad "svear mot götar" heter. Det har aldrig varit något dylikt inbördeskrig.
2.) Försök att se beröringspunktera mellan friser, geater/jutar, daner och svear. Kattegatt och Nordsjön.
3.) Försök inse att Kattegatt, via Göta älv, leder rakt in i Skandinaviens guldrikaste område, Västergötland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_%C3%A4lv#/map/0
4.) Försök inse att Kattegatt, via Hallands floder, leder in i VG och Småland och vidare till Vättern och ÖG.
Det är i detta vattenvägstäta landområde du finner i princip hela Jordanes förteckning över Suehans talrika stammar. Uppräknade längs Sveriges västkust och in längs floderna, från söder till norr, med början vid Öresund. Ett jättelikt område med 500 byar enligt Plinius (ille svionum gente, Scatinavia).
Inbördeskrig har jag aldrig påstått. Däremot är förhållandet mellan svear och götar en olösbar gåta fram till 1200-talet. Svearnas inflytande - eller mer exakt vad vi vet kallades för svear på 800-talet i Mälarlandskapen - västerut före 800-talet är okänt, det saknas källor. Jordanes är en allldeles för osäker tertiärkälla för att dra några slutsatser utav. Arkeologin är enda möjligheten, därav mitt intresse för Nicklassons avhandling. Om
Nicklassons beskrivning är korrekt finns det en så tydlig kulturgräns från mellersta Småland NV-ut till Värmland att den bör betyda något. Att friser och svear haft beröringar i Kattegatt vill jag att du utvecklar. Jag känner inte till någon arkeologi eller källor som "bevisar" detta.
Sveriges största guldskatt är hittad utanför Trosa. Antal hittade guldskatter är så få att slumpen säkerligen inverkar. Så guldskatter är för mig ett icke-argument.
Problemet är att Vätterns västkust var i princip obebodd långt in på medeltiden. Vad jag vet finns det märkligt få beröringspunkter arkeologiskt mellan Västergötland och Östergötland/Närke. Nicklassons kulturgräns!
AndrasOx skrev: - "Att diskutera och hantera Jordanes som en primärkälla när han i bästa fall är en osäker tertiärkälla är fascinerande."
Tycker nog det är mera fascierande att dra in Östersjön, Finland (Finn), Fyrisvallarna (friserna) och Östergötland (öst-jutar) i Beowulf.
Som skrivet ovan, vore mycket intressant med en längre artikel som ersätter Östersjön med Kattegatt. Viken-hypotesen om sweon hittade jag efter att jag skrivit min Beowulf-sammanfattning. Den är för mig en klart tvåa, dvs. Viken-Nordjylland efter Mälaren-Gotland (som tydlig etta) för sweon-geatas.
Vad jag vet har jag aldrig dragit in Fyrisvallarna som argument. Jag diskuterar Finn och kommer fram till att detta stycke är alltför oklart för att använda som argument.
Kungsune skrev: - "Mälardalens extrema krigararistokratiska manifestationer, såsom Vendel och Valsgärde, framträder dessutom först från slutet av 500-talet, medan Västergötlands koncentration av elitguld och vapendepositioner kulminerar tidigare."
Stämmer inte detta ganska bra med att förmögna västgötar väljer att leja legosoldater för att bevaka riket österut? Heruler? Med "uppländska gravskick"?
Kungsune gör våld på kända arkeologiska fynd. Vad jag vet är fynden på 300-400-tal åtminstone i Uppland jämförbara med de i Västergötland. Kan du ge en länk till "uppländska gravskick" i Västergötland?