En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Moneta Nova

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Moneta Nova » 23 september 2025, 11:53

Mio Nielsen skrev: - "Jo, men denne helhed er jo relativ."
Ja, det är ju precis det som är problemet, "helheden går tabt", när vi inte får veta vad som utelämnats i det personliga urvalet.

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 september 2025, 17:28

Mio Nielsen skrev:
22 september 2025, 18:42
Jeg har forståelse for den måde Sven R har valgt at offentliggøre disse bemærkelsesværdige papirer. Og jeg har fornylig forstået hvorfor: Jeg har nemlig selv oplevet at forsøge at interessere kompetente historikere og forskere for et historisk dokument, som jeg tilfældigt havde fundet i en bogsamling i Paris. Hver gang jeg henvendte mig til en person eller en institution fik jeg den samme reaktion - det samme svar: "Vi vil gerne overtage det nævnte dokument og indlemme det i vores samling, men vi kan ikke foretage noget arbejde eller forskning i den forbindelse, og vi må derfor afslå at hjælpe Dem med at forstå dokumentets mening og betydning."
Jeg tror ikke, at den reaktion skyldes, at de pågældende er overbebyrdede med arbejde, men snarere at de opfatter sig selv som beskyttere af et narrativ der, i Gesta's tilfælde er mere end tusind år gammelt, og at de bliver rædselsslagne ved udsigten til at skulle ændre på, eller omstyrte et ærværdigt værk, som generationer af historikere har arbejdet på, og som de selv har troet på hele livet.
Om GW är äkta är det en allt för värdefull händelse för att hindras av sådana banaliteter tycker jag. Publicera det som finns utan villkor, bara lägg ut det som en öppen källa. Att vissa inte vill deltaga i studierna är helt irrelevant, det är deras fria val och motiverar inte hemlighållandet.

Daner

Inlägg av Daner » 23 september 2025, 17:58

Yngwe skrev:
23 september 2025, 17:28
Om GW är äkta är det en allt för värdefull händelse för att hindras av sådana banaliteter tycker jag. Publicera det som finns utan villkor, bara lägg ut det som en öppen källa. Att vissa inte vill deltaga i studierna är helt irrelevant, det är deras fria val och motiverar inte hemlighållandet.
Meget enig, Yngwe 😊

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 23 september 2025, 19:31

Yngwe med flere.
Ordet hemlighålla er jeres valg og jeres opfattelse, men Sven siger noget andet. Og jeg vil gerne tro på at størstedelen af de forskere som han henvendte sig til, åbent stod ved, at de, hvis de fik adgang til helheden, ville benægte dets ægthed og forsøge at formindske dets betydning.
Jeg tænker naturligvis ikke at de forskere jeg selv har haft kontakt med, og som ikke ville undersøge mit dokument, beviser noget. Men det medførte det konkrete, at jeg beholdt dokumentet for mig selv, og siden har forsøgt at forstå det, så godt jeg kunne. Skønt Bibliothéque Nationale bad mig skriftligt om at få det udleveret.

For at komme tilbage til mit udtryk "relativ helhed", så har jeg jo heller ikke set papirerne, men blot læst, at der tilsyneladende er tale om forskellige forfattere, hvoraf Avico er nævnt ved navn. Jeg tror ikke, at Sven har påstået, at disse tekster oprindelig er skrevet med henblik på at præsenteres samlet. Og hvis han har, så kunne han have uret på det punkt.

Vi har at gøre med ejerne til et dokument, som har fået det indtryk, at kun meget få var interesserede i at studere det nærmere. I sådanne tilfælde vil resultatet af at gøre sit fund til open source sandsynligvis være, at det vil blive arkiveret ulæst med etiketten: Tvivlsomt og betydningsløst.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 september 2025, 20:24

Det klart det handlar om att hemlighålla för att sen portionerats ut i samband med bokförsäljning.

Det må vara fullt förståeligt som en ekonomisk strategi, men som vetenskaplig strategi är det ju uppenbarligen inte helt lyckat....

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 24 september 2025, 00:09

Yngwe skrev:
23 september 2025, 20:24
Det klart det handlar om att hemlighålla för att sen portionerats ut i samband med bokförsäljning.

Det må vara fullt förståeligt som en ekonomisk strategi, men som vetenskaplig strategi är det ju uppenbarligen inte helt lyckat....
Nä, det handlar garanterat inte om ekonomi! Åter igen detta helt grundlösa misstänkliggörande. Skäms! Alla inblandade i de ekonomiska bitarna har gjort stora förluster på detta. Trots detta har Sven och Tomas fortsatt med översättningar, analyser, kontroller och efterforskningar, ideellt och med egna medel för sådant som kostar något, resor mm. Den kommande boken kommer bara i en mycket begränsads upplaga och på bara ett språk.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 24 september 2025, 09:48

Når jeg skrev, at et stort antal forskere indenfor historie og arkæologi betragter det som deres opgave at forsvare det etablerede narrativ om nationens fødsel, så er det en kritik af disse mennesker, men jeg ser samtidig logikken i deres valg. Nationer fødes i et kaos af vold, forræderi og egoistiske intriger. Når en lejr har vundet kampen og har fået en begyndelse til en statsadministration op at stå, så bliver det de sejrendes opgave at forskønne fortællingen og gøre forløbet til de gode menneskers sejr over forbryderne. Kun hvis dette lykkes, kan man få den brede befolkning til at samarbejde med tillid og tro.
Men jeg synes også, at der er logik i Svens handlemåde. En overordnet logik!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 september 2025, 14:39

ÅkeP skrev:
24 september 2025, 00:09
Yngwe skrev:
23 september 2025, 20:24

Nä, det handlar garanterat inte om ekonomi! Åter igen detta helt grundlösa misstänkliggörande. Skäms! Alla inblandade i de ekonomiska bitarna har gjort stora förluster på detta. Trots detta har Sven och Tomas fortsatt med översättningar, analyser, kontroller och efterforskningar, ideellt och med egna medel för sådant som kostar något, resor mm. Den kommande boken kommer bara i en mycket begränsads upplaga och på bara ett språk.
Vadå misstänkliggöra? Att källan bara delvis redovisas i de skrivna böckerna är väl sant? Och att böckerna säljs är väl också sant?

Som jag skrev förstår jag logiken i det, men om det nu inte är det som är tanken, ja då är det ju lite märkligt...

Vad finns det då för anledning att hålla på det?

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 1 oktober 2025, 17:01

På förekommen anledning är inlägget numera borttaget.
Senast redigerad av 2 fileoscar, redigerad totalt 6 gång.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 5 oktober 2025, 18:24

Jeg vil gerne spørge svensktalende her om deres mening:
Når jeg læser Fileoscars og Yngwes spørgsmål og bemærkninger til Sven, så får jeg det indtryk at sproget er korrekt, men ikke venligt. Har jeg ret?
Nu behøver man jo ikke være venlig mod alle og enhver, men i dette tilfælde er både Yngwe og Fileoscar interesserede i at få noget udleveret, som er andre personers ejendom.

Skriv svar