Ja, det är ju precis det som är problemet, "helheden går tabt", när vi inte får veta vad som utelämnats i det personliga urvalet.Mio Nielsen skrev: - "Jo, men denne helhed er jo relativ."
*
Ja, det är ju precis det som är problemet, "helheden går tabt", när vi inte får veta vad som utelämnats i det personliga urvalet.Mio Nielsen skrev: - "Jo, men denne helhed er jo relativ."
Om GW är äkta är det en allt för värdefull händelse för att hindras av sådana banaliteter tycker jag. Publicera det som finns utan villkor, bara lägg ut det som en öppen källa. Att vissa inte vill deltaga i studierna är helt irrelevant, det är deras fria val och motiverar inte hemlighållandet.Mio Nielsen skrev: ↑22 september 2025, 18:42Jeg har forståelse for den måde Sven R har valgt at offentliggøre disse bemærkelsesværdige papirer. Og jeg har fornylig forstået hvorfor: Jeg har nemlig selv oplevet at forsøge at interessere kompetente historikere og forskere for et historisk dokument, som jeg tilfældigt havde fundet i en bogsamling i Paris. Hver gang jeg henvendte mig til en person eller en institution fik jeg den samme reaktion - det samme svar: "Vi vil gerne overtage det nævnte dokument og indlemme det i vores samling, men vi kan ikke foretage noget arbejde eller forskning i den forbindelse, og vi må derfor afslå at hjælpe Dem med at forstå dokumentets mening og betydning."
Jeg tror ikke, at den reaktion skyldes, at de pågældende er overbebyrdede med arbejde, men snarere at de opfatter sig selv som beskyttere af et narrativ der, i Gesta's tilfælde er mere end tusind år gammelt, og at de bliver rædselsslagne ved udsigten til at skulle ændre på, eller omstyrte et ærværdigt værk, som generationer af historikere har arbejdet på, og som de selv har troet på hele livet.
Meget enig, YngweYngwe skrev: ↑23 september 2025, 17:28Om GW är äkta är det en allt för värdefull händelse för att hindras av sådana banaliteter tycker jag. Publicera det som finns utan villkor, bara lägg ut det som en öppen källa. Att vissa inte vill deltaga i studierna är helt irrelevant, det är deras fria val och motiverar inte hemlighållandet.

Nä, det handlar garanterat inte om ekonomi! Åter igen detta helt grundlösa misstänkliggörande. Skäms! Alla inblandade i de ekonomiska bitarna har gjort stora förluster på detta. Trots detta har Sven och Tomas fortsatt med översättningar, analyser, kontroller och efterforskningar, ideellt och med egna medel för sådant som kostar något, resor mm. Den kommande boken kommer bara i en mycket begränsads upplaga och på bara ett språk.
Vadå misstänkliggöra? Att källan bara delvis redovisas i de skrivna böckerna är väl sant? Och att böckerna säljs är väl också sant?ÅkeP skrev: ↑24 september 2025, 00:09Nä, det handlar garanterat inte om ekonomi! Åter igen detta helt grundlösa misstänkliggörande. Skäms! Alla inblandade i de ekonomiska bitarna har gjort stora förluster på detta. Trots detta har Sven och Tomas fortsatt med översättningar, analyser, kontroller och efterforskningar, ideellt och med egna medel för sådant som kostar något, resor mm. Den kommande boken kommer bara i en mycket begränsads upplaga och på bara ett språk.